Bounce rate – míra opuštění, míra okamžitého opuštění stránky. Údaj, který lze najít v nástroji pro sledování návštěvnosti Google Analytics, udává, kolik procent návštěvníků opouští web ihned po zhlédnutí pouze jedné jediné (vstupní) stránky. Pro některé je tento ukazatel alfou a omegou jejich webové analytiky. Je to správná cesta? Pojďme se společně podívat na problematiku tohoto parametru podrobněji.

Nedávno jsem komunikoval s jedním affilákem, který používá nejprodávanější šablonu pro WordPress – Avada stejně jako já. Občas si tak vyměňujeme poznatky, které nás společně vždy posunou o kus dále. Už nevím jak, ale narazili jsme na to, že se v poslední době zaměřuje na snížení procenta bounce rate. A že se mu jej nakonec povedlo srazit až na neskutečné číslo 1.

Pro laika: pouze jeden návštěvník ze 100 by z webu odešel po zhlédnutí vstupní stránky. Ale hlavně, zbývajících 99 návštěvníků by se dál jalo zkoumat web. Divné :D.

Hodnoty u mých obsahových webů se pohybují okolo 70-80%, věděl jsem tedy, že je někde zakopaný pes. Začal jsem to tedy zkoumat.

Míra okamžitého opuštění

Míru okamžitého opuštění najdete v Google Analytics

Zahraniční zdroje uváděly, že dostat se na 10-20% míry opuštění je bájný výsledek a cokoli pod touto metou je jen chyba měření.

Pro jistotu, abych měl v ruce nějaké argumenty, zadal jsem dotaz na tyto hodnoty na Facebooku do skupiny o SEO. Názory na bounce rate se hodně lišily, ale jedno měly společné. 1% míra opuštění stránek prostě nemůže nastat.

Spojil jsem se tedy opět s kamarádem s tím, že bude mít někde vložen kód pro Google Analytics 2x. A skutečně tomu tak bylo: měl vložený trackovací kód jak v šabloně, tak v pluginu SEO by YOAST.

Smazáním jednoho z kódů se hodnoty dostaly na obvyklé hodnoty.

Názory z fóra mi ale vnuknuly do hlavy myšlenku, jak to vlastně s tou mírou odchodu je.

Jaké hodnoty bounce rate jsou vlastně žádoucí?

Jak poznáte dále, jednoznačná odpověď na tuto otázku neexistuje. Přesvědčte se sami…

  • Představte si, že návštěvník vašich stránek přijde na stránku s kontakty, najde na vás číslo či proklikne si váš kontaktní e-mail a odejde. Byla pro vás tato jeho návštěva zbytečná? Nikoli, udělal kýženou akci: pravděpodobně vás bude kontaktovat.
  • Provozujete MFA web, návštěvník přišel na první stránku, kde ho zaujala AdSense či Sklik reklama, tu proklikl a tím odešel. Byla tato návštěva zbytečná? Nikoli, dotyčný vám nechal vydělat…
  • Pokud jako já provozujete affiliate weby, vaším cílem je jediné – z návštěvníka vytěžit proklik s uložením cookies, a ještě lépe, zprostředkovat nákup a inkasovat tučnou provizi. V tomto případě pro vás bude bounce rate = 100% splněným snem. Ačkoliv by to původně na první pohled na ukazatel míry opuštění vypadalo na pořádný propadák.

Zkuste se tedy na tuto metriku dívat vždy ze širšího pohledu. Například při redesignu affiliate webu může ukazatel opuštění vzrůst a přesto to může být dobré znamení, jelikož jste změnili barvu konverzního tlačítka a vám to přináší více konverzí.

Bounce oscilující kolem nuly je pouze chybou měření a špatně nasazeným kódem Google AdSense.

Míra opuštění z pohledu SEO

Mnoha SEO odborníky je míra opuštění považována za jeden ze SEO faktorů, které bere Google v potaz při řazení výsledků (klid, sám jsem si to donedávna také myslel :)). Když nad tím teď ale přemýšlím, Google přece zcela logicky nemůže brát tuto metriku jako relevantní, protože neví, k jakému účelu daný web slouží a jaký druh interakce je pro vás, jakožto provozovatele webu, žádoucí.

Pokud by mu na této metrice záleželo, stačilo by kód na web vícekrát (jako v případě výše popsaném) a dosáhnout čísel limitně se blížících 0 – toho by si Google všiml a vystřelil váš web v SERPu do výšin.

Nezkoumejte tedy míru opuštění pro celý web jako celek, ale vždy jen u jednotlivých stránek, ve spojitosti se zdroji návštěvnosti nebo například ve spojitosti se spuštěnými PPC reklamami a při redesignu.

A co vy, je pro vás měření Bounce rate důležité?