V mnoha svých článcích jsem si posteskl, že bych se potřeboval začít věnovat linkbuildingu, ve kterém mám značné mezery, zpětné odkazy prakticky nesbírám a jen spoléhám na to, že mé projekty budou sbírat přirozené odkazy.

Cesta je to sice hezky „čistá“, ale je hrozně pomalá, jelikož těch odkazů mi přirozeně nevzniká tolik, aby to mělo zásadní vliv na prudký růst návštěvnosti.

Když jsem se proto dozvěděl o školení linkbuildingu, které pořádá SEO konzultant Marek Hnátek, nebylo co řešit a rovnou jsem se s ním domluvil na termínu :).

S Markem se znám již řadu let a to ještě z dob, kdy jsem jezdil do Olomouce na tradiční NETsrazy, takže jsem věděl do čeho jdu :).

Školení se nakonec účastnil i můj bratránek Jára, se kterým občas konzultujeme a dáváme si zpětnou vazbu na naše projekty. Jarda začal v týdnu blogovat – vřele doporučuji, super čtení ;).

V několika odstavcích se zde pokusím ukázat zajímavé oblasti, kterých jsme se v rámci SEO školení věnovali.

Odkazy z Wikipedie

Jedním z témat, které jsme řešili, bylo získávání zpětných odkazů z Wikipedie. Sám jsem dříve pár zpětných odkazů na Wikipedii sehnal, ale většinu z nich mi správci postupně smazali i přes to, že jsem daný obsah kolikrát značně rozšířil a doplnil o chybějící informace.

Když jsem danému správci napsal, proč mi byl odkaz smazán, bylo mi sděleno, že odkaz směřuje na komerční projekt a ty tam nemají co dělat :D.

Jednou z možností, kterou mi Marek ukázal, jak dostat odkaz na Wikipedii, je tzv. broken linkbuilding.

Broken linkbuilding

Mnohými známá a používaná metoda, kdy zjistíte, jaké odkazy vedoucí na konkurenci jsou nefunkční, na svém webu publikujete podobný obsah a zkusíte se domluvit s majitelem webu, kde byl odkaz umístěn, aby odkázal na článek váš.

A právě tohoto způsobu lze využít i na Wikipedii. Najdete si obsah, ze kterého vedou nefunkční odkazy. Na svém webu napíšete podobný článek a na Wikipedii změníte odkaz na ten svůj.

No follow odkazy

Mnohými zatracovaná část linkbuildingu. Jak jsme se ale s Markem shodli, mnohými zbytečně podceňovaná.

Chtěli byste radši mít dofollow odkaz z MFA webu, blogísku puberťačky, magazínu, který prodává odkazy nebo třeba z Wikipedie?

Ideálně je samozřejmě vhodné mít odkazový profil namíchaný ze všech zmíněných zdrojů, ale asi se všichni shodneme na tom, že odkaz z Wikipedie je prostě TOP :).

Další zajímavé nofollow odkazy:

  • YouTube
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Kromě toho je třeba přestat přehlížet fakt, že v době, kdy jsem odkaz na Wikině měl, chodilo mi přes něj (i když téma nebylo moc hledané a navštěvované) několik lidí denně!

Dopředné odkazy – nebojte se odkazovat

Věc, kterou jsem dříve hodně podceňoval, protože jsem se bál, abych svůj horko těžko nabitý link juice nepřenášel na další weby a tím neztrácel autoritu svého webu.

Jelikož jsem na toto téma přečetl hromadu článků a studií, zjistil jsem, že moje paranoia byla zbytečná, a naopak si spíše škodím.

Na téma odchozích odkazů doporučuji přečíst tento článek: Outgoing links experiment.

V testu zaregistrovali 10 úplně nových domén, které neměly žádnou historii a nevedly na ně žádné zpětné odkazy. Jejich cílem bylo protlačit ve vyhledávačích nekonkurenční, zcela nově vymyšlená klíčová slova.

Z části domén odkazovali na vysoce autoritativní stránky (Ofxordské a Camridgské univerzity), část domén žádné odchozí odkazy neobsahovala.

Testy následně ukázaly, že na prvních pěti místech se umístily domény s externími odkazy, následované pěti doménami bez odkazů.

Sám proto již delší dobu odchozí odkazy používám, ale s jednou drobnou „úpravou“. Pokud používám odchozí odkaz, vždy se jej snažím otevřít v nové záložce prohlížeče. Daný návštěvník tak sice přes odkaz odejde, ale stále zůstane na mém webu :).

Doporučené nástroje pro linkbuilding

Bavili jsme se i o nástrojích používaných pro linkbuilding. Marek doporučuje zejména ScreamingFrog, Ahrefs a Marketing Miner.

První dva programy mám ve free verzi, Marketing Miner testuji ve verzi Digger, navíc mám placenou verzi Collabimu.

Ahrefs - neocenitelný pomocník při linkbuildingu

Ahrefs – neocenitelný pomocník při linkbuildingu

Mé dojmy ze školení

Na školení se mi líbila především jeho nestrojená forma a zaměření se na konkrétní projekty, kdy jsme postupně procházeli praktické příklady, které lze aplikovat přímo na mé weby.

Díky tomu mám několik A4 poznámek, které doufám v co nejbližším čase začnu zapracovávat do svých projektů.

Teorie je krásná věc, ale pokud není aplikována do praxe, jsou všelijaké články a školení, k ničemu. Toto je tedy poslední věta tohoto článku a já jdu shánět odkazy :D.