Již v počátku plánování rozjezdu magazínu o svatbách a svatební tématice jsem zavrhl psaní článků svépomocí. A to hned z několika důvodů. Toto téma mi nic neříká, nebaví mě, shánění potřebných informací by mě stálo zbytečně moc času, navíc si myslím, že by čtenářky z některých článků mohly poznat, že nejsem žena a že mě svatby zase až tak moc nezajímají.

Má smysl hledat copywritery na Webtrhu?

Nejdříve jsem zkusil zapátrat na Webtrhu, kde jsem již psavce několikrát poptával. Moje poptávka byla zadána vágně (něco ve smyslu, že hledám textaře zajímající se o módu a vyloženě ženská témata). Obdržel jsem dvacet odpovědí.

Někteří se diskvalifikovali již v počátcích informacemi typu: Ahoj, jsem sice kluk a rád píšu o autech, jsem ale ochotný psát i o vyloženě ženských tématech. Mám rád výzvy. Poslední věta, že nabízející má rád výzvy mi sice byla blízká, přesto jsem podobné pisatele předem vyřadil z mého dalšího výběru.

Co mě na zaslaných nabídkách hodně překvapilo, bylo cenové rozpětí. Nejlevnější nabídky začínaly na 50Kč, nejdražší se blížily k částce 1.000 Kč za článek o rozsahu 1-2NS.

Cenu jsem prozatím neřešil a všechny další kandidáty jsem v dalším kole oslovil (zbylo jich 15) s žádostí o zaslání referenčních textů. Pouze tímto mým požadavkem se výsledný počet nabízejících snížil o dalších 5 zájemců na 10. Někteří to prostě vzdali, případně asi neměli žádné publikovatelné reference. Z deseti posledních nabídek jsem si vybíral podle ceny (nejnižší a nejvyšší jsem vyřadil) a podle referenčních textů.

Nakonec jsem si vybral jednu holčinu, která měla pěkné reference i zajímavou cenu za napsání článku, a navázal jsem s ní spolupráci. Jelikož jsem tento výběr prováděl již na konci léta, mohl jsem si její služby naplno otestovat a mám i potřebné závěry.

Slečna píše sice vcelku hezky, ale musím po ní dost věcí kontrolovat a některé texty mi přijdou až příliš bezduché. Její služby tedy v současnosti využívám pro jiné projekty, kde nemám až tak vysoké nároky na kvalitu textů a mé hledání po redaktorovi pokračovalo…

Netvrdím, že se na Webtrhu nedají sehnat vhodní redaktoři, kteří píší kvalitní texty za rozumné ceny. Chci mít ale s texty magazínu co nejméně práce a chci se soustředit na propagaci, budování návštěvnosti a shánění reklamních partnerů. Rovněž se nechci vázat jen na jednoho redaktora, jehož výpadek by pro mě znamenal další hledání nového textaře. Rozhodl jsem se tedy, že vyzkouším některý z větších subjektů nabízejícího psaní textů.

Vyzkouším iParťáka

I díky různým zmínkám na webu a osobnímu kontaktu s Jirkou Rosteckým jsem se dostal k jeho službě iParťák.cz, kde nabízejí články za vcelku rozumné ceny. Co je pro mě rovněž důležité, nabízejí články, které projdou jazykovou korekturou. Sám jsem služby iParťáka již vyzkoušel a musím říct, že kvalita napsaných článků byla dle mého soudu perfektní. Co mě na iParťákovi baví asi nejvíc je jejich rychlost a případná komunikace v případě upřesňujících dotazů a nejasností.

Texty tedy budu brát od nich. O kvalitě článku se můžete přesvědčit třeba u naposledy publikovaného článku.

Proces tvorby textů u iParťáků mi rovněž vyhovuje. Zadám jim pouze požadované téma článku, případně doplním mnou zvolená klíčová slova, která chci v článku zmínit. Z iParťáka mi zašlou text ke schválení a následně jej dají ke korekci. Výhledově uvažuji i o tom, že je nechám články automaticky schvalovat, abych neztrácel čas jejich kontrolováním.

Když jsem si tak pročítal některé již zpracované články, tak jsem se nestačil divit a musel jsem dokonce zagooglit, abych u některých použitých slov našel jejich význam. Nevím, zda tam mají nějakou specialistku na svatby, ale článek je plný zajímavých informací a díky výše zmíněným „exotickým spojením“ se doufám můžu těšit na přístupy na zajímavé long taily.

Periodicita publikování článků a cena za článek

Mnou provozovaný magazín by podle mých plánů měl stát hlavně na kvalitně napsaných a zajímavých textech. Tyto texty chci navíc publikovat s určitou četností, aby se čtenářky rády vracely a vždy dostaly čerstvý a zajímavý obsah.

Co se četnosti publikování článků týče, za cíl jsem si zvolil publikování alespoň dvou článků týdně, což v součtu činí 104 článků ročně. Zda je to hodně nebo málo nechám už na každém z vás. Když bych viděl, že je potřeba zvýšit četnost publikování článků, určitě to udělám. Na druhou stranu, vždy budu trvat na tom, abych publikoval alespoň dva články týdně.

Pokud bych volil mezi webtržníky, odhadované roční rozpětí nákladů by bylo v rozmezí 5.200,- ~ 104.000Kč, což je dost slušný rozdíl.

Jelikož jsem se nakonec vydal cestou iParťáka, roční cenu za zakoupené texty odhaduji zhruba ve čtvrtinové výši oproti nejvyšší nabídce z Webtrhu.

V další části se podíváme na možnosti propagace a zvyšování návštěvnosti magazínu. Navíc mám v plánu rozkrýt dosavadní výkonnost webu s tím, že budu pravidelně podávat reporty o tom, jak si magazín stojí. Možná tedy vznikne další z řady nekonečných seriálů…

Díly seriálu