Již delší dobu se snažím budovat autoritativní obsahové weby. Je to práce dlouhodbá, nevděčná :D a proto se snažím si práci v maximální míře ulehčit. Již téměř rok proto používám nástroj Collabim. Na školení linkbuidilgu, které jsem minulý měsíc absolvoval několikrát padla zmínka o českém nástroji Marketing Mineru, o jehož otestování jsem již několikrát uvažoval. Nakonec jsme se i díky školení rozhoupal a začal nástroj testovat. Jaké jsou moje zkušenosti s ním a jak je možné jej využít pro obsahové weby? To si ukážeme na následujících řádcích.
Pokud si chcete sami osahat funkčnost nástroje, doporučuji vyzkoušet tarif Minee, který je zdarma a má tyto parametry:
- najednou můžete vložit 5 dotazů (klíčových slov, URL adres, …),
- najednou může běžet pouze jeden proces,
- měsíčně můžete otestovat 1 000 dotazů,
- 3 dotazy na prémiové minery najednou,
- 3 dotazy na exkluzivní minery najednou,
- obdržíte 1 pravidelný report měsíčně,
- můžete sledovat pouze jeden projekt,
- data se budou zpracovávat pomaleji.
Marketing Miner a jeho nástroje
MM v současné době obsahuje 4 základní nástroje (minery), které dále obsahují desítky dalších možností testování webů, domén a produktů.
Toto jsou 4 hlavní minery:
- Keyword miner
- Domain miner
- URL miner
- Product miner
1. Obsah je král – analyzujte klíčová slova s pomocí keyword minerů
Klišé z nadpisu neustále slýcháme od mnoha SEO i neSEO odborníků. Sám jsem se o „síle slova“ opakovaně přesvědčil hned u několika svých projektů, kde je linkbuilding na druhé koleji (rozuměj, vůbec se mu nevěnuji). A přesto se mi na mnoho klíčových slov daří umisťovat na TOP pozicích a pořážet mnohem větší projekty.
Právě oblast práce s obsahem mě proto u Marketing Mineru zajímala nejvíce.
Hledanost frází
Vložíte seznam klíčových slov a tento nástroj vám vypíše hledanosti na Seznamu i na Googlu. Navíc zde přehledně vidíte ceny za proklik v CPC systémech.
Pozice klíčových slov
Zajímá vás, na jaké pozici se umisťuje váš web na vybraná klíčová slova? Pokud použijete Keyword miner – Pozice ve vyhledávačích, zjistíte vše jednoduše. Hledá pozice na Googlu i Seznamu a to na prvních 60 pozicích.
Landing page
Chodí cílená návštěvnost skutečně na stránky, na které chcete? Zde jednoduše zjistíte, které landing pages mají vyhledávače přiřazené k vybraným klíčovým slovům.
Monitoring
Tento nástroj monitoruje zmínky o vámi předem nastavených klíčových slovech. Může to být váš brand, vaše jméno nebo obecný výraz. Díky monitoru zmínek tak budete vědět, kdo se o vás zmiňuje, můžete reagovat v diskuzi, případně zkusit u zmínky získat zpětný odkaz.
Našeptávače
Pravděpodobně jedna z nejlepších a mnou nejvyužívanějších částí u obsahového marketingu. Chcete napsat článek na dané téma? Přidejte do toho mineru klíčová slova, která chcete v článku mít.
Miner pro našeptávače vám seznam rozšíří o klíčová slova, která se zobrazují v našeptávačích vyhledávačů.
Často tak narazíte na klíčová slova, která by vás ve spojení s daným tématem ani nenapadla.
Volit můžete z těchto našeptávačů:
- Bing
- Youtube
- Wikipedia
- Seznam
- Sbazar
- Zbozi.cz
Jelikož se ve výsledcích našeptávačů objevují i klíčová slova z YouTube, tento nástroj lze snadno využít i pro tvorbu videí na dané téma a hlavně při volbě jejich názvu :).
Podobné stránky
Zadejte sadu klíčových slov a díky tomuto mineru zjistíte, kdo jsou na daná klíčová slova vaši konkurenti. Já si na zkoušku dal vyhledat weby, které se zabývají affiliate marketingem…
Analýza SERPu
Tento miner jednoduše zjistí největší konkurenty na vámi vybraná témata. Přehledně vidíte URL adresy, titulky a meta description konkurenčních webů.
2. Domain Minery
Tuto část jsem z celého nástroje využil nejméně. Můžete si zde zjistit kontaktní informace k doménám, zjistíte IP adresu na které daný web leží, vytáhnete si XML feed konkurenčního webu, zjistíte Alexa Rank…
3. URL minery
Zde vkládáte URL adresy stránek, které chcete kontrolovat. Pokud se vám nechce vypisovat seznam všech stránek, které chcete prověřit, můžete využít funkce pro načtení dat z RSS, ze souboru Sitemap nebo ručně nahrát soubor ve formátu (* CSV, TXT, XLSX, ODS, XML (UTF-8, UTF-16).
Status code
Vracejí vaše stránky správné stavové kódy? Nemáte na webu neexistující stránky 404 či dokonce „pětistovky“, tedy zcela nefunkční stránky? Toto jednoduše zjistíte pomocí tohoto mineru.
Rychlost načtení, použitelnost pro mobilní telefony
Rychlost, podle mnohých jeden z klíčových SEO faktorů. Jelikož si sám myslím, že na rychlosti záleží, i já se snažím rychlost načítání webů v maximální možné míře optimalizovat (s různými výsledky). Tento miner jsem proto ihned oblíbil a ihned otestoval několik svých webů. Výsledky sice nejsou tak slavné, jak by bylo záhodno, ale co už :).
Z nabízených možností jsem zvolil testování rychlosti pomocí služby Pingdom, ale také testování použitelnosti v mobilních zařízeních tzv. Mobile friendly test.
Fulltext Index Checker
S pomocí tohoto nástroje zjistíte, které stránky vyhledávače indexují a které ne.
URL indexability
Jsou všechny stránky skutečně indexovatelné, nemají zakázanou indexaci, jsou kananonizované?
Sociální signály
Pokud nepoužíváte žádný nástroj na měření sdílení na sociálních sítích, oceníte možnost „proklepnutí“ tímto minerem. Získáte tak rychlý přehled o tom, který obsah je na sociálních sítích nejvíce sdílen.
Analýza obsahu
Snadno a přehledně zjistíte, jaké máte u stránek nastavené H1, Title a Meta description.
Při exportu dat do Excelu, seřazení stránek, využití podmíněného formátování a volby Pravidla pro formátování – Duplicity, obratem zjistíte, zda vám na některých stránkách nevznikají duplicity.
Broken Link Checker
Pokud stejně jako já používáte pro zjišťování nefunkčních odchozích odkazů plugin ve WordPressu, i zde má pro vás MM řešení.
Broken Link Checker zjistí, které odkazy to jsou a vy tak snadno můžete sjednat nápravu. A hlavně se můžete zbavit pluginu, který zbytečně zatěžuje váš WordPress :).
Plagiarism Checker
Pokud se bojíte, že vám někdo krade obsah. V této sekci jednoduše zjistíte, zda tomu tak skutečně je nebo jste jen zbytečně paranoidní tak, jako já :).
4. Product minery
Pokud provozujete e-shop, oceníte právě tuto sekci. Zde si můžete snadno otestovat, které produkty nemáte zalistovány v porovnávačích cen Heuréka.cz a Zboží.cz.
Nečekejte zbytečně
Pokud si necháte v Marketing Mineru zpracovávat větší množství dat, není nutné čekat na jejich dokončení (mít otevřený prohlížeč či dokonce zapnutý počítač). Vše probíhá na straně Mineru.
Po skončení fronty obdržíte e-mail, který vás bude informovat o dokončení daného reportu.
E-mail obsahuje jak odkaz přímé zobrazení reportu v prohlížeči, tak i odkaz na stažitelný soubor. Ten je generován ve formátu .xlsx a je tak možné jej otevřít v Excelu či podobném tabulkovém editoru.
Další vychytávkou při generování reportu je možnost povolení tzv. push-up notifikací, kdy vás o dokončené úloze informuje hláška, která vyskočí ve vašem prohlížeči. A to nezávisle na tom, na jaké webové stránce zrovna jste.
Závěr
Pokud si práci s Marketing Minerem osvojíte, získáte neskutečně silného pomocníka, který vám pomůže mít svůj web, ale i weby konkurence pod dohledem.
Prvotní nastavení může někomu připadat příliš složité. I na to autor Filip Podstavec pamatoval a připravil vynikající akademii, která vás provede všemi možnostmi nástroje krok za krokem. S minery se proto rychle naučí pracovat každý.
Na nástroji se neustále pracuje, podle všeho má dojít k redesignu, ale také k přidání dalších nových funkcí, které využitelnost nástroje opět posunou o kus dále.
Po osobní zkušenosti považuji Marketing Miner za nástroj, který je povinný pro každého markeťáka, affiláka, SEO konzultanta, i bastlíře, jako jsem já :).
A co vy, dáte Marketing Mineru také šanci?
Super článek Pepo. Vyzkoušíme, zhodnotíme ;)
Ahoj Filipe,
jsem rád, pokud Tě článek a hlavně nástroj zaujal. Sám jsem z něj nadšenej :).
Super, určitě vyzkouším:)
Vyzkoušej, budeš nadšenej :).
Je to dobrý nástroj. Líbí se mi víc, než collabim. Chystám se na svou první velkou analýzu konkurence, tak snad to s tímto nástrojem půjde dobře. Mám předplacený tarif, tak jen sesbírat co nejvíce informací a začít :)
Martine,
MM je skvělý nástroj, stále přidávají nové funkčnosti, mají propracovanou nápovědu, píší skvělý blog :).