Jistě mnoho z vás přemýšlí nad spuštěním nového webu a stále si neví rady s volbou vhodné domény. Jelikož sám čas od času volné domény hledám, zkusím popsat, jak postupuju já.

Jestliže se rozhodnu pro výstavbu nového webu, vždy se snažím nejdříve najít doménu s historií, ideálně s kvalitními zpětnými odkazy. Těžko se tomu dá věřit, ale i v dnešní době se dají koupit (pouze za cenu registrace domény) kousky, které mají mnohonásobně vyšší cenu a ihned po spuštění vám na tento web může začít proudit zajímavá návštěvnost.

Ruční procházení seznamů expirovaných domén

Dříve jsem každý den chodil na níže uvedené (a podobné stránky), kde jsem ručně prohledával seznamy uvolněných domén.

Od denního projíždění seznamů jsem postupně upouštěl, až jsem přestal volné domény hledat úplně. Otrocké ruční projíždění seznamů uvolněných domén a jejich syslení do „šuplíku“ mě už prostě nebavilo.

Nyní pouze hledám a registruji domény v případě, že na nich chci začít stavět projekt (snad se mi tak už nebude stávat, že nechám domény propadnout, protože pro ně nenajdu využití :D).

Klíčové slovo v doméně?

Pro projekt si vyberu několik nosných témat, pro která si sepíšu klíčová slova, která jsou přímo s daným tématem spjata. Někdo sice můžete namítat, že vyhledávače se snaží takovou váhu klíčovému slovu v názvu domény nepřikládat. Sám mám ale opakovaně vyzkoušeno, že opak je pravdou.

Dále se také snažím vybrat takový doménový název, který by se dal v budoucnu používat jako brandový, měl by proto být snadno zapamatovatelný.

Doména s historií = návštěvnost a zpětné odkazy „zdarma“

Jak mi pomáhá strýček Google?

Po vybrání klíčových slov začnu postupně zkoušet tato slova vyhledávat s využitím operátoru site. Například pro klíčové slovo „parfémy“ by moje zadání do Googlu vypadalo následovně:

site:cybersquatting.cz parfemy
site:monitoruju.net parfemy
site:daukce.cz parfemy
site:404m.com parfemy
site:webtrh.cz parfemy

Nakonec ještě vyzkouším hledání se spojením „prodám doménu“:
prodám doménu parfemy

Daukce.cz se sice zabývá prodejem odchycených domén, ale často se stane, že domény nabízené Daukcí někdo koupí, ale po čase je opět nechá expirovat.

Ze stejného důvodu projíždím i Dragův blog, jelikož Drago často píše o zajímavých doménových jménech, přináší statistiky prodejů domén a sám párkrát pořádal i doménové prodeje svých čtenářů – i zde se tak dají najít zajímavé kousky.

Expirované domény parfémy

Expirované domény parfémy

Ve výsledcích vyhledávání se pak snažím najít domény, které by byly pro můj projekt vhodné a které jsou rovněž uvolněné k registraci a nejsou zabrané (přesměrované na Blesk.cz :D).

Dostupnost domény snadno vyzkouším zadáním jejího názvu do adresního řádku prohlížeče a jelikož mám v prohlížeči nainstalován SEO plugin, ihned vidím i ranky dané domény, případně přibližný počet zpětných odkazů, které na ni vedou. Pokud na doméně žádný obsah neběží, kontroluji ještě vše přes správce cz domén – nic.cz.

Historie domény, původní obsah

Pokud je doména volná, zadám ji do služby archivu domén Archive.org, kde se mi zobrazí historie domény, někdy též doplněná o přehledný kalendář, kde ihned vidíte náhled webu k danému datu.

Já si takto na Daukci vyhlédl doménu svatebni-web.cz, prověřil si ji a zjistil jsem, že její historie sahá až do roku 2002. Doménu jsem tedy nakonec zakoupil a pomocí přesměrování 301 si ji přesměroval na svůj svatební magazín a to na stánku týkající se svatebních webů.

Historie domény Svatební Web dle Archive.org

Historie domény Svatební Web dle Archive.org

Využití služby Archive.org je pro mě v podstatě klíčovou. Pokud vidím, že doména má slušnou historii (i několik let) a navíc na ní běžel zajímavý obsah, přejdu rovnou k prověření odkazového profilu.

Zjištění počtu zpětných odkazů

URL vyhlídnuté domény zkopíruju do vyhledávacího pole na stránkách MajesticSEO.com (pro základní analýzu stačí free verze), kde během krátké chvíle zjistíte, kolik zpětných odkazů a z kolika domén na danou doménu vede.

Odkazový profil domény Svatebni-web.cz

Odkazový profil domény Svatebni-web.cz

*Na výše uvedeném obrázku je vidět, že odkazový profil svatební domény není vůbec zajímavý, přesto jsem ji koupil :).

Dále zkoumám zpětné odkazy v sekci Baclinks, případně i v sekcích New, Lost: všude se dívám, jaké odkazy na danou doménu vedou – nechci projekt stavět na doméně, na níž vědou odkazy z linkfarem nebo u nich hrozí, že jsou zabanované.

Následně ještě vyzkouším proklepnutí domény přes Google a to s využitím uvozovek. Vyhledám tedy „parfemy.cz“ – díky tomuto najdu zmínky o dané doméně napříč Internetem.

Pokud se mi doména podle výše uvedených kroků líbí, přecházím rovnou k registraci a už to jede :-).

A co vy, znáte nějakou další službu, která poskytuje informace o uvolněných doménách, stojí za zmínku a měl bych jí vyzkoušet?