»»Mazání nenavštěvovaných stránek webu a jak na něj
  • View Larger Image Mazání starého obsahu

  • Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /home/www/josefkroupa.cz/www/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 257

Mazání nenavštěvovaných stránek webu a jak na něj

Napsal: Josef Kroupa 14. června 2017

V poslední době se hojně zaměřuji na optimalizaci všemožných stránek na svých webech. Optimalizuji rychlost, obrázky, titulky, meta description, a světe div se, mažu tuny obsahu.

Proč to dělám?

No přece kvůli SEO a kvůli návštěvníkům :).

Stránka s mizernou návštěvností

Stránku s podobnou návštěvností prostě na webu nechci

Mazat, mazat, mazat

S myšlenkou mazání starého a nenavštěvovaného obsahu jsem si pohrával už dávno (doporučuje to mimo jiné i Backlinko), ale stále mi v hlavě hlodal červíček: proč si sakra mazat obsah, za který jsem dříve zaplatil hříšné peníze, trávil čas formátováním, …?

Důvodů je několik:

  1. na webu mi vznikají duplicity
  2. články nemají návštěvnost
  3. obsah článků není aktuální
  4. obsah článků je nekvalitní / nepřehledný

1. Duplicity na webu

Jak se postupně vzdělávám a dostávám se stále hlouběji do tajů SEO a online podnikání, přicházím na další zákonitosti, které mi do té doby unikaly a tak se neustále posouvám a mění se i pohled na mé weby.

Dříve jsem nechával copywritery psát témata bez toho, aniž bych více řešil klíčovky a bylo na každém z nich, o čem bude psát. Když teď procházím některé historicky napsané texty děsím se, kolik mi na webu tímto způsobem vznikalo duplicit.

Jasně, vyhledávač si poradí a priorituzuje některou ze stránek či každou ze stránek na trošku jiné long-taily, ale to já nechci.

Chci mít pro každý dotaz unikátní vymazlenou stránku a proto MAŽU.

Třeba na tomto svém webu mám založenou rubriku WordPress a měl jsem zde i stejnojmenný štítek. Tedy dvě zcela totožné vstupní stránky, s totožnou URL, titulkem. A to je samozřejmě nesmysl. Štítek jsem tak smazal a jeho URL jsem přesměroval na rubriku.

2. Obsah nemá návštěvnost

Když si projedete vstupní stránky v Google Analytics a nastavíte si delší období (například celý letošní rok), uvidíte, že některé stránky mají nulovou či velmi nízkou návštěvnost. Co s tím? SMAZAT.

3. Obsah není aktuální

Znáte to, psali jste o akci, která se konala v létě 2012, ale teď po ní ani neštěkne pes. Proč ji na webu mít? SMAZAT!

Výjimku bych udělal pouze v případě, kdy se koná nový, aktuální ročník, akce. Pak je vhodnější daný článek aktualizovat a naplnit jej nejaktuálnějšími informacemi. Přece jen mazat stránky není vždy nezbytně nutné a je lepší využít jejich historie :).

4. Obsah je nekvalitní a nepřehledný

Pokud máte na webu stovky stránek, často se vám stane, že některé ze stránek jsou prostě šrot (teda já to tak mám :), máte tam špatně zarovnané nekvalitní obrázky, špatně naformátované texty, které nikdo nechce číst.

Texty jsou plné překlepů a nesmyslů.

V tomto případě doporučuji dvě strategie:

  • smazání stránky
  • kompletní překopání stránky

První případ doporučuji v případě, kdy daná stránka nemá v SERPu šanci – není věnována konkrétnímu tématu, cílí na obecná spojení, máte k ní na webu alternativu.

Druhý případ doporučuji v případě, kdy daná stránka má sice nízkou návštěvnost, ale na dané téma nemáte na webu unikátní vstupní stránku a navíc má dané téma zajímavou hledanost.

V tomto případě doporučuji udělat si rychlou analýzu klíčových slov, doplnit hledané výrazy do textu, texty naformátovat, do článku vložit kvalitnější obrázky, změnit datum u článku na aktuální.

Kde všude doporučuji provést promazání?

U nenavštěvovaných či duplicitních:

  • rubrik
  • štítků
  • galerií
  • stránek

Jak jsem postupoval při mazání stránek?

  1. Do Excelu jsem si vyexportoval seznam všech stránek webu ze souboru Sitemap.xml
  2. Vyexportoval jsem si seznam vstupních stránek z Google Analytics do stejného listu v Excelu
  3. Seřadil jsem si seznam URL adres podle abecedy, abych adresy dokázal porovnat proti sobě
  4. Pokud některá stránka jako vstupní stránka chyběla, ale v Sitemapě exstuje, ihned se stala adeptem na smazání
  5. Vyfiltroval jsem si stránky podle určitého počtu návštěv za letošní rok
  6. Smazal jsem stránky, které mají mizerné návštěvnosti či jsou duplicitní
  7. Ke každé smazané stránce jsem udělal v souboru htaccess přesměrování pomocí 301

Pozn.: Před smazání každé stránky si doporučuji rozkliknout info o vstupních klíčových slovech – třeba se mezi nimi objevují taková, na která nemáte založenou vstupní stránku, případně tuto stránku na webu máte, ale dané slovo/slova na nich chybí.

Z duplicitních stránek jsem tak často použil jeden dva odstavce textu a doplnil jimi článek, který chci, aby vyhledávače měly jako prioritní.

PŘED SMAZÁNÍM: doporučuji prověřit pozici stránky například v Collabimu nebo Search Concoli. Může mít i bez návštěvnosti zajímavé pozice, kterých využijete například pro vnitřní linkbuilding.

Závěr

Na svých webech jsem již smazal několik stovek stránek – zatím bez znatelného vlivu na návštěvnost.

Díky „úspoře“ doufám, že lépe využiji přidělený crawling budget, čímž umožním vyhledávačům na jeden zátah indexovat více stránek najednou.

Dále si od toho slibuji menší tříštění link juice mezi stránkami.

V neposlední řadě doufám, že mi na webu zůstanou pouze optimalizované stránky, které udrží na webu návštěvníky delší dobu, ti si zobrazí více stránek a prodloužím tak tzv. dwell time.

A co vy, taky mažete nebo si myslíte, že už jsem se ze neustálého sezení u PC dočista zbláznil? :)

2017-06-14T08:28:39+00:00 Červen 14th, 2017|Magazín|24 komentářů

24 komentářů

  1. LukasP 14.6.2017 at 8.42 - Reply

    Taky jsem si tím prošel. Jeden z webů mi začal postupně „stagnovat“, pak jsem narazil na článek Baclinka a dávalo mi to smysl. Takže jsem si s tím trochu pohrál stejně jako ty, štítky jsem dal noindex (což se doporučuje, protože tam vznikají právě duplicity, pokud pro každý štítek nevytvoříte nějaký extra popisek), promazal jsem staré nenavštěvované a nekvalitní stránky. Je tomu cca 6 měsíců – návštěvnost stále stagnuje a pozice se nehýbou. Pro mě to tudíž nemělo asi smysl a účinek, ale pokud hodíš po pár měsících tvoje čísla, budu jen rád. Pro některé weby to určitě smysl má.

    • Josef Kroupa 14.6.2017 at 9.46 - Reply

      Lukáši,
      od tohoto kroku si hlavně slibuji zkvalitnění všech vstupních stránek, které mám na webu a s tím spojené delší časy návštěvníků na webu.

      Jestli se skutečnost potká s realitou, to jsem sám zvědav :D.

  2. Viktor Holas 14.6.2017 at 9.50 - Reply

    Asi je to hodně individuální, já se snažím většinou napsat kvalitní dlouhý článek a po čase ho třeba zaktualizuji či nějak vylepším. Těžko to jde uhlídat například na nějakých obsahových magazínech, to je pravda. Jsem pak zvědavý na nějaké čísla. Jinak za video na konci palec nahoru :D

    • Josef Kroupa 14.6.2017 at 11.21 - Reply

      Víťo,
      jasně, taky se snažím dnes dělat kvalitní texty, ale na webu mám bohužel texty i starší 5 let. A tam to rozhodně taková paráda není…

      Z videa mám taky radost :). Hned jak jsem se rozhodl tento článek psát, věděl jsem, že ho tady prostě musím mít. I když mi přítelkyně říkala, že je to kravina :D.

  3. David 14.6.2017 at 10.47 - Reply

    Ahoj,

    jenom by mě zajímalo jak myslíš, že štítek má stejnou url jak např. rubrika? Vždyť např. u wordpressu když vytvořiíš rubriku a nebo štítek tak je v url /category/ a /tags/ a tím pádem ta URL není totožná ne? Nebo mi něco uníká? Díky)

    • Josef Kroupa 14.6.2017 at 11.19 - Reply

      Davide,
      máš pravdu, že URL se liší částí category, resp. tags, ale hned poté je tam stejně wordpress, což není dobře. Obzvlášť, když mají tyto stránky stejné Title.

  4. Affiliate Doktor 14.6.2017 at 11.22 - Reply

    Chybí v příspěvku nějaké řešení, aby taková situace nenastala. Toto je jenom řešením nezvládnuté tvorby webu.

    Podle mě tento článek může jenom poukázat na to, jak affilaci netvoří kvalitní obsah. Je to smutné.

    Zvlášť když píšou obsah pod svým jménem, tak by mohli obsah kontrolovat a přemýšlet nad vznikem nových stránek.

    • Josef Kroupa 14.6.2017 at 11.25 - Reply

      Adame,
      řešení je jednoduché – psát články podle redakčního plánu, případně mít šéfredaktora, který bude mít nad celým webem kontrolu.

      A tento článek se rozhodně netýká affiliate, ale obsahových webů.

      Na tomto blogu jsem měl pár nedostatků u štítků, ale jelikož jsem jej začal psát před 5 lety a v té době jsem měl zcela jiný přístup k SEO (neřešil jsem ho), dá se to omluvit :D.

      • Affiliate Doktor 14.6.2017 at 13.39 - Reply

        Je jedno, zda se to týká affiliate nebo ne. Bavíme se tady o obsahu a ne o affiliate odkazech či monetizaci.

        Napsal jsem to špatně. Je smutné, že lidé tvoří obsah jen kvůli ziskům. Protože kdyby je to bavilo, tak to dělají kvalitně. Pak si možná časem uvědomí, co to napáchali (teď nemyslím tebe)

        Docela mě štve obsah celkově na internetu, proto jsem možná byl trochu kritičtější v komentáři.

        PS: samozřejmě pokud člověk nemá nějaké informace, tak je nemůže aplikovat. Je to nekonečný vývoj :-)

        • Mirek 14.6.2017 at 16.39 - Reply

          K Pepovi, já na to přečetl též lecos a nejsem úplně příznivcem mazání stránek. Jasně, pokud je jo špatně udělaná či informace dnes již nejsou aktuální tak má možná smysl mazat. Zatím osobně mi lépe funguje když mám na webu tisíce průměrných či neaktuálních článků. než pár desítek/stovek kvalitních a aktuálních. Přijde z vyhledávání řádově více lidí.

          K Doktorovi, já se sice snažím též kopíky kontrolovat, ale reálně nad nějaké číslo to nejde. Mě se měsíčně sejdou nižší stovky článků a ikdyž si je přečtu nemám čas nad každým přemýšlet zdali by nemohl být napsán jinak, lépe a koncepčněji.

          • Josef Kroupa 14.6.2017 at 19.09

            Mirku,
            to víš, že mi z mazání není dobře po těle, ale vidím, že to je jediná možná cesta :).

            Rozhodl jsem se prostě pro strategii mít na webu jen kvalitní (samozřejmě subjektivní dojem) stránky a věřím, že je to správná cesta :).

      • Affiliate Doktor 14.6.2017 at 13.47 - Reply

        Ještě takový detail – máš špatně nastavený čas, jelikož tento komentář píšu 15:47

        • Josef Kroupa 14.6.2017 at 15.54 - Reply

          Díky za upozornění, sice nepodstatný detail, ale i tak jsem změnil…

    • Viktor Holas 14.6.2017 at 12.02 - Reply

      Podle mě je to u obsahových webů nekontrolovatelné, pokud tedy nezaúkoluješ redaktora. Na osobním či velkém projektu už je to něco jiného, tam si na to dáváš pozor a hlavně píšeš kvalitní texty, které jen v průběhu času aktualizuješ. Přirovnání afillák = nekvalitní text je podle mě hloupost.

  5. Jan Onesork 14.6.2017 at 17.23 - Reply

    Díky za článek. Podobné čištění dává smysl u mnoha rozsáhlejších webů, které už nějaký ten rok běží a postupně se vyvíjí. Pro kontext bych ještě doplnil povedený článek, který se týká e-commerce webů a jsou tam čísla / konkrétní případy: https://moz.com/blog/pruning-your-ecommerce-site

    • Josef Kroupa 14.6.2017 at 18.47 - Reply

      Honzo,
      díky za článek o e-commerce webech, vypadá to na zajímavé čtení :).

  6. Adam Gajdečka 14.6.2017 at 18.29 - Reply

    Z pohledu organické návštěvnosti mi dobře fungují i z mého pohledu nekvalitní příspěvky. Každopádně vylepšovat již existující je velmi dobrý nápad :-)

    • Josef Kroupa 14.6.2017 at 18.51 - Reply

      Adame,
      nekvalitní příspěvky skutečně fungují, což ale nezbytně nutně neznamená, že když se vylepší, že to nebude ještě lepší :D.

  7. Petr 29.6.2017 at 13.12 - Reply

    Pepo, pěkný článek a pohled na věc. Taky často řešíme problémy s duplicitními texty. Pravidelně aktualizovat obsah a snažit se duplicity minimalizovat přináší své ovoce. Hlavně u Googlu jsou duplicity problém. Občas tvůj web navštívím, líbí se mi tvůj progres v rámci let :-) jen tak dál.

    • Josef Kroupa 30.6.2017 at 13.00 - Reply

      Petře,
      díky za milý komentář :). Taky věřím, že duplicity jsou u vyhledávačů velký problém.

      K progresu: sice se odborně posouvám, ale čekal bych strmější růst :D. Pokud je to znát i na tomto blogu, což nevím kde :P, jsem jenom rád…

    • Martin 2.9.2017 at 0.59 - Reply

      Ahoj, taky souhlasím, že jsou duplicity velký problém z hlediska organicu. Proč by si měl vyhledávač přidávat stránku do indexu, pokud už stejnou v indexu má. To nedává smysl. Zaměřit se na přidanou hodnotu a kvalitu obsahu je základ ;-) Video na konci je dost dobrý!

  8. Byznyslab 23.10.2017 at 18.13 - Reply

    Dovolím si také přidat zkušenost. Mě se ukazuje u některých webů, že je lepší mít více stránek (některé i duplicitní) a vyhledávač to často hodnotí tak, že můj web o tématu mluví více zeširoka a komplexně. Díky tomu se pak můj web zobrazuje častěji na obecnější výrazy. Samozřejmě hrají tam roli i další faktory (odkazy, tematičnost, provázanost obsahu, celková optimalizace, atd.). Vlastně by mě zajímalo, co by se stalo, kdybych smazal většinu nepotřebných stránek a nechal jen ty navštěvované? Obávám se, že ty hlavní stránky by poté popadaly.

  9. Beraniste 15.6.2018 at 8.45 - Reply

    Popravdě na to nemám koule :-) Logicky to musí mít pozitivní vliv na linkjuice, ale na druhou stranu zase přicházím o část slovních obratů, které mohou něco pochytat. No, fakt na to nemám … já spíše pracuji tak, že píši co nejvíce článků, které mohou být nadčasové. Ale je mi jasné, že když člověk píše z oblasti marketingu a e-světa, je to prostředí proměnlivé a je jen otázkou času, kdy bude obsah zastaralý.

Leave A Comment