Napsal: Josef Kroupa 14. června 2017

V poslední době se hojně zaměřuji na optimalizaci všemožných stránek na svých webech. Optimalizuji rychlost, obrázky, titulky, meta description, a světe div se, mažu tuny obsahu.

Proč to dělám?

No přece kvůli SEO a kvůli návštěvníkům :).

Stránka s mizernou návštěvností

Stránku s podobnou návštěvností prostě na webu nechci

Mazat, mazat, mazat

S myšlenkou mazání starého a nenavštěvovaného obsahu jsem si pohrával už dávno (doporučuje to mimo jiné i Backlinko), ale stále mi v hlavě hlodal červíček: proč si sakra mazat obsah, za který jsem dříve zaplatil hříšné peníze, trávil čas formátováním, …?

Důvodů je několik:

  1. na webu mi vznikají duplicity
  2. články nemají návštěvnost
  3. obsah článků není aktuální
  4. obsah článků je nekvalitní / nepřehledný

1. Duplicity na webu

Jak se postupně vzdělávám a dostávám se stále hlouběji do tajů SEO a online podnikání, přicházím na další zákonitosti, které mi do té doby unikaly a tak se neustále posouvám a mění se i pohled na mé weby.

Dříve jsem nechával copywritery psát témata bez toho, aniž bych více řešil klíčovky a bylo na každém z nich, o čem bude psát. Když teď procházím některé historicky napsané texty děsím se, kolik mi na webu tímto způsobem vznikalo duplicit.

Jasně, vyhledávač si poradí a priorituzuje některou ze stránek či každou ze stránek na trošku jiné long-taily, ale to já nechci.

Chci mít pro každý dotaz unikátní vymazlenou stránku a proto MAŽU.

Třeba na tomto svém webu mám založenou rubriku WordPress a měl jsem zde i stejnojmenný štítek. Tedy dvě zcela totožné vstupní stránky, s totožnou URL, titulkem. A to je samozřejmě nesmysl. Štítek jsem tak smazal a jeho URL jsem přesměroval na rubriku.

2. Obsah nemá návštěvnost

Když si projedete vstupní stránky v Google Analytics a nastavíte si delší období (například celý letošní rok), uvidíte, že některé stránky mají nulovou či velmi nízkou návštěvnost. Co s tím? SMAZAT.

3. Obsah není aktuální

Znáte to, psali jste o akci, která se konala v létě 2012, ale teď po ní ani neštěkne pes. Proč ji na webu mít? SMAZAT!

Výjimku bych udělal pouze v případě, kdy se koná nový, aktuální ročník, akce. Pak je vhodnější daný článek aktualizovat a naplnit jej nejaktuálnějšími informacemi. Přece jen mazat stránky není vždy nezbytně nutné a je lepší využít jejich historie :).

4. Obsah je nekvalitní a nepřehledný

Pokud máte na webu stovky stránek, často se vám stane, že některé ze stránek jsou prostě šrot (teda já to tak mám :), máte tam špatně zarovnané nekvalitní obrázky, špatně naformátované texty, které nikdo nechce číst.

Texty jsou plné překlepů a nesmyslů.

V tomto případě doporučuji dvě strategie:

  • smazání stránky
  • kompletní překopání stránky

První případ doporučuji v případě, kdy daná stránka nemá v SERPu šanci – není věnována konkrétnímu tématu, cílí na obecná spojení, máte k ní na webu alternativu.

Druhý případ doporučuji v případě, kdy daná stránka má sice nízkou návštěvnost, ale na dané téma nemáte na webu unikátní vstupní stránku a navíc má dané téma zajímavou hledanost.

V tomto případě doporučuji udělat si rychlou analýzu klíčových slov, doplnit hledané výrazy do textu, texty naformátovat, do článku vložit kvalitnější obrázky, změnit datum u článku na aktuální.

Kde všude doporučuji provést promazání?

U nenavštěvovaných či duplicitních:

  • rubrik
  • štítků
  • galerií
  • stránek

Jak jsem postupoval při mazání stránek?

  1. Do Excelu jsem si vyexportoval seznam všech stránek webu ze souboru Sitemap.xml
  2. Vyexportoval jsem si seznam vstupních stránek z Google Analytics do stejného listu v Excelu
  3. Seřadil jsem si seznam URL adres podle abecedy, abych adresy dokázal porovnat proti sobě
  4. Pokud některá stránka jako vstupní stránka chyběla, ale v Sitemapě exstuje, ihned se stala adeptem na smazání
  5. Vyfiltroval jsem si stránky podle určitého počtu návštěv za letošní rok
  6. Smazal jsem stránky, které mají mizerné návštěvnosti či jsou duplicitní
  7. Ke každé smazané stránce jsem udělal v souboru htaccess přesměrování pomocí 301

Pozn.: Před smazání každé stránky si doporučuji rozkliknout info o vstupních klíčových slovech – třeba se mezi nimi objevují taková, na která nemáte založenou vstupní stránku, případně tuto stránku na webu máte, ale dané slovo/slova na nich chybí.

Z duplicitních stránek jsem tak často použil jeden dva odstavce textu a doplnil jimi článek, který chci, aby vyhledávače měly jako prioritní.

PŘED SMAZÁNÍM: doporučuji prověřit pozici stránky například v Collabimu nebo Search Concoli. Může mít i bez návštěvnosti zajímavé pozice, kterých využijete například pro vnitřní linkbuilding.

Závěr

Na svých webech jsem již smazal několik stovek stránek – zatím bez znatelného vlivu na návštěvnost.

Díky „úspoře“ doufám, že lépe využiji přidělený crawling budget, čímž umožním vyhledávačům na jeden zátah indexovat více stránek najednou.

Dále si od toho slibuji menší tříštění link juice mezi stránkami.

V neposlední řadě doufám, že mi na webu zůstanou pouze optimalizované stránky, které udrží na webu návštěvníky delší dobu, ti si zobrazí více stránek a prodloužím tak tzv. dwell time.

A co vy, taky mažete nebo si myslíte, že už jsem se ze neustálého sezení u PC dočista zbláznil? :)