»»Proč mám u některých reklam tak nízké CTR?

Proč mám u některých reklam tak nízké CTR?

Napsal: Josef Kroupa 05. prosince 2012

Asi každý z nás sleduje návštěvnost svých projektů (ideálně přes Google Analytics) a ze získaných poznatků se snažíme vydolovat co nejvíce pro nás potřebných informací.

Ani nevím proč, ale vzhledem k tomu, že souběžně pracuji na dvou monitorech (rozlišení 1680×1050, 1900×1200), jsem předpokládal, že většina populace pracuje na monitorech s takto velkými rozlišeními.

Až jednou mi zavolal jeden z mých zákazníků, že mu něco nefunguje v prohlížeči Chrome při rozlišení 1366×768. V hlavě jsem si řekl, co to je za exotické rozlišení?

Až pak mi to došlo, většina lidí kouká na Internet buď  v práci, kde ne každý pracuje na nejnovějším monitoru, případně používá notebook, kde je dnes standard rozlišení právě 1366×768 px.

Na základě těchto zjištění jsem nelenil a zavítal jsem do Google Analytics do sekcí:  Přehled – Technologie – Prohlížení a operační systém – Rozlišení obrazovky.

Projel jsem si statistiky u několika svých stránek a zjistil jsem, že rozlišení 1366×768 jasně dominuje u valné většiny mých webů. Následované rozlišeními 1280×1024, 1024×768. Každé ze zmíněných rozlišení má přitom přístupy v řádech desítek procent, tedy žádné zanedbatelné počty návštěvníků.

Na svém monitoru jsem si tedy nastavil rozlišení 1024×768 a následně si prohlédl několik svých webů. Téměř okamžitě mi začaly docházet souvislosti se špatnou proklikovostí některých reklamních bloků. Na některých stránkách jsem měl reklamy vpravo od obsahu, který ale uživatelé viděli vesměs celý a neměli tak důvod pro používání spodního posuvníku. Je samozřejmě otázkou, zda někteří uživatelé vůbec o možnosti posunu prohlížeče do stran vědí…

Nedostatky na těch kterých stránkách jsem upravil a od té doby se snažím mít obsah webu maximálně široký 1024 pixelů a to včetně reklam!

Změnou v rozložení stránek se mi zvýšila i proklikovost jinak ne moc výkonných postranních reklamních bloků. Za tu chvilku práce mi to stálo…

2015-03-11T13:51:36+00:00Prosinec 5th, 2012|PPC|7 komentářů

7 komentářů

  1. Honza 5.12.2012 at 17.01 - Reply

    Děkuji za tip. Odkaz v mém jméně je zrovna ten případ, který jsem díky tomu odhalil. Reklamní bloky ti lidé s menším rozlišením vůbec nevidí.

  2. josem 5.12.2012 at 17.19 - Reply

    Honzo, mně u toho e-shopu Salmaxu teď při rozlišení 1680×1050 a v prohlížeči FF 16.0.2 ten postranní panel zasahuje do bloku novinky. Zkus na to ještě kouknout.

  3. Bronzi 5.12.2012 at 17.45 - Reply

    Čau, díky za odkaz na článek. Nicméně o tomto problému vím. u rozlišení 1366×768 se zobrazí všechno a celé. U rozlišení 1024×768 je to krapet horší. S tímto rozlišením mám asi 15% přístupů postraní reklama se mi zobrazí zhruba tak napůl. A zatím jsem toto nijak neřešil.

  4. Josef P. 25.2.2013 at 13.22 - Reply

    Abych řekl pravdu, docela jsem se podivoval tomu, že si udělal takto začátečnickou chybu. Rozlišení 1024×768 je základ, proto se většina standardních šablon dělá v šíři 900 až 1024 px. Jak si zjistil, rozlišení notebooků 1366×768 jasně dominuje, u mě na webech je tomu také tak, kromě asi blogu, tam je to ale složením návštěvníků vcelku jasné. Dodnes mám u pracovního PC starší monitor formátu 4:3 s nastavením rozlišením 1024×768 abych mohl vše testovat. Tam kde převládá notebookové rozlišení 1366×768 si už dovolím nasadit i floating panel a podobně.

    Vždycky mě pak zaráží jak si někdo stěžuje na nízký proklik reklam a na vysokou okamžitou míru opuštění, no ještě aby ne, když má postranní panel na široké šabloně která má natvrdo nastavenou šířku 1280px v nižších rozlišeních prakticky neviditelný. O příliš širokém headeru ani nemluvě, na rozlišení 1024×768 dvě hodiny roluju než se zobrazí první text.

    Těch nedostatků je dneska víc a víc. Čím větší rozptyl rozlišení, tím je to horší o mobilních zařízeních ani nemluvím. Když pak přijdu na web, kde mi vpravo jezdí reklama a vidím z ní jen kousek, ani nemusím přepínat do jiného rozlišení, tam bych neinzeroval, ani zadarmo, když to polovina, někdy i více návštěvníků neuvidí. Testovat, testovat a zase testovat.

    Nedávno jsem zrovna řešil dilema na jednom webu, kde je vlevo floating panel, jak ho nastavit. Aby byl vidět od rozlišení 1024×768 až do dejme tomu 1900×1200. Byl to docela problém a tak jsem si vytáhl roční statistiku přístupů podle rozlišení. 3% lidí jde s rozlišení 1024×768, měl jsem jasno. Bohužel na ně nebudu brát ohled a panel je tedy optimalizován na 1280×1024 a víš a je klid.

    Jo ono to s tou reklamou a nastavováním webu není jen tak, jak si někteří myslí, hup na krávu a je tele.

    • josem 25.2.2013 at 14.20 - Reply

      Pepo, jasně, je to amatérismus, obzvlášť, pokud vezmu v potaz počet webů, které jsem už dělal. Můžeš se ale na svém monitoru 4:3 podívat na některé weby, které jedou affiliate nebo AdSense a budeš se divit, kolik z nich není optimalizováno na menší rozlišení. O tabletech a mobilech radši ani nemluvím…

      Pro ten floating panel používáš nějaký WordPress plugin nebo máš něco vlastního? Já už jsem něco málo zkoušel, ale spokojený jsem nikdy nebyl.

  5. Josef P. 25.2.2013 at 15.52 - Reply

    Máš pravdu, hromada webů kde je adsense, nebo sklik nacpaný v bočných panelech nejsou optimalizované a majitelé neustále dumají, proč na to nikdo neklikne. Protože to nevidí. Já jsem těch float modulů zkoušel několik, na WP jsem ho ještě nedával, jen na Joomlu. Ale i na Wp webech vidím fungující float pozice, tak zkus jít po kódu a najít ten použitý doplněk, i já to občas takto zjišťuji. No abych řekl pravdu bylo jich asi 6 a s toho fungoval jeden a to jsem si ho musel upravit. Nejvíc mě zarazilo, že jsem vyzkoušel i demo placeného modulu a taky byl na nic, to by mě zajímalo, jak by se k tomu za 99 dolarů stavěla firma co ho prodává.

    Jednou z těch věcí u floatu bylo právě zobrazení na různých rozlišeních, protože když to není dobře napsané, tak potom na nízkém rozlišení to leze do textu, nebo do menu, na vysokém je ten float modul kdesi v řiti na straně a je moc daleko od aktivní oblasti. Částečně se to dá vyřešit používáním šablon s dvousloupcovým rozvržením, nesmí být ale sidebary moc široké, protože pokud chceš zachovat šíři šablony např. 960px tak při moc širokém sidebaru z obou stran ti text jde v tak titěrném úzkém sloupci, že to dost lidí znechutí. Pokud ale používám sidebar left 250px a right 120px tak ve středu zbývá dostatek místa pro text a vpravo se dá dát i float. I když jak jsem zjistil, AdSense se do float pozic nesmí dávat.

    Každopádně dnes už koukám hlavně na to, kolik lidí chodí na web z jakých rozlišení a pokud je na webu 1024×768 v menšině to znamená do 5% tak na ně už bohužel nemyslím a optimalizuji hlavně pro majoritní rozlišení. To už se ale dostáváme k použití free šablon, když jsou odfláknuté pak je to práce navíc. Na koupených šablonám mám vždy minimum problémů, jak se vrhnu na nějakou free, je to vždycky potrat a vždycky tam je několik věcí co se musí dopsat, dořešit, atd.

    Chtěl jsem tím hlavně říct, že optimalizace pro určité rozlišení je důležitá, což si někteří neuvědomují, nebo ne dostatečně. Pak můžeš vidět ty nabídky zhotovím minisite za 250,- atd. Že pak ta stránka na 50% rozlišení nejede jak má, nebo že se v polovině prohlížečích zobrazuje blbě, to už se neřeší.

    Jinak já osobně teď bojuju právě s mobilním vzhledem a responzivním vzhledem šablon, no něco už jsem vyzkoušel a ono to půjde. Což o to, obsah dostat na mobilní zařízení není problém, ale dostat tam reklamu, aby se správně zobrazovala, to je něco.

    • josem 25.2.2013 at 18.31 - Reply

      Taky se snažím optimalizovat pro majoritní rozlišení a na zbytek prdím. Responzivní design šablon už jsem taky zkoušel (například šablona tohoto blogu) a dá se to. Do budoucna je to asi cesta, jak zobrazovat reklamy na mobilních zařízeních. Sám se tomu musím ještě hodně pověnovat, jelikož se v následujících měsících chci do AdSense hodně opřít a nerad bych, aby mi reklamy lítaly někde ve vzduchu.

Leave A Comment