»»Budování zpětných odkazů – školení likbuildingu
  • View Larger Image Budování zpětných odkazů

  • Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /home/www/josefkroupa.cz/www/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 257

Budování zpětných odkazů – školení likbuildingu

Napsal: Josef Kroupa 02. února 2017

V mnoha svých článcích jsem si posteskl, že bych se potřeboval začít věnovat linkbuildingu, ve kterém mám značné mezery, zpětné odkazy prakticky nesbírám a jen spoléhám na to, že mé projekty budou sbírat přirozené odkazy.

Cesta je to sice hezky „čistá“, ale je hrozně pomalá, jelikož těch odkazů mi přirozeně nevzniká tolik, aby to mělo zásadní vliv na prudký růst návštěvnosti.

Když jsem se proto dozvěděl o školení linkbuildingu, které pořádá SEO konzultant Marek Hnátek, nebylo co řešit a rovnou jsem se s ním domluvil na termínu :).

S Markem se znám již řadu let a to ještě z dob, kdy jsem jezdil do Olomouce na tradiční NETsrazy, takže jsem věděl do čeho jdu :).

Školení se nakonec účastnil i můj bratránek Jára, se kterým občas konzultujeme a dáváme si zpětnou vazbu na naše projekty. Jarda začal v týdnu blogovat – vřele doporučuji, super čtení ;).

V několika odstavcích se zde pokusím ukázat zajímavé oblasti, kterých jsme se v rámci SEO školení věnovali.

Odkazy z Wikipedie

Jedním z témat, které jsme řešili, bylo získávání zpětných odkazů z Wikipedie. Sám jsem dříve pár zpětných odkazů na Wikipedii sehnal, ale většinu z nich mi správci postupně smazali i přes to, že jsem daný obsah kolikrát značně rozšířil a doplnil o chybějící informace.

Když jsem danému správci napsal, proč mi byl odkaz smazán, bylo mi sděleno, že odkaz směřuje na komerční projekt a ty tam nemají co dělat :D.

Jednou z možností, kterou mi Marek ukázal, jak dostat odkaz na Wikipedii, je tzv. broken linkbuilding.

Broken linkbuilding

Mnohými známá a používaná metoda, kdy zjistíte, jaké odkazy vedoucí na konkurenci jsou nefunkční, na svém webu publikujete podobný obsah a zkusíte se domluvit s majitelem webu, kde byl odkaz umístěn, aby odkázal na článek váš.

A právě tohoto způsobu lze využít i na Wikipedii. Najdete si obsah, ze kterého vedou nefunkční odkazy. Na svém webu napíšete podobný článek a na Wikipedii změníte odkaz na ten svůj.

No follow odkazy

Mnohými zatracovaná část linkbuildingu. Jak jsme se ale s Markem shodli, mnohými zbytečně podceňovaná.

Chtěli byste radši mít dofollow odkaz z MFA webu, blogísku puberťačky, magazínu, který prodává odkazy nebo třeba z Wikipedie?

Ideálně je samozřejmě vhodné mít odkazový profil namíchaný ze všech zmíněných zdrojů, ale asi se všichni shodneme na tom, že odkaz z Wikipedie je prostě TOP :).

Další zajímavé nofollow odkazy:

  • YouTube
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest

Kromě toho je třeba přestat přehlížet fakt, že v době, kdy jsem odkaz na Wikině měl, chodilo mi přes něj (i když téma nebylo moc hledané a navštěvované) několik lidí denně!

Dopředné odkazy – nebojte se odkazovat

Věc, kterou jsem dříve hodně podceňoval, protože jsem se bál, abych svůj horko těžko nabitý link juice nepřenášel na další weby a tím neztrácel autoritu svého webu.

Jelikož jsem na toto téma přečetl hromadu článků a studií, zjistil jsem, že moje paranoia byla zbytečná, a naopak si spíše škodím.

Na téma odchozích odkazů doporučuji přečíst tento článek: Outgoing links experiment.

V testu zaregistrovali 10 úplně nových domén, které neměly žádnou historii a nevedly na ně žádné zpětné odkazy. Jejich cílem bylo protlačit ve vyhledávačích nekonkurenční, zcela nově vymyšlená klíčová slova.

Z části domén odkazovali na vysoce autoritativní stránky (Ofxordské a Camridgské univerzity), část domén žádné odchozí odkazy neobsahovala.

Testy následně ukázaly, že na prvních pěti místech se umístily domény s externími odkazy, následované pěti doménami bez odkazů.

Sám proto již delší dobu odchozí odkazy používám, ale s jednou drobnou „úpravou“. Pokud používám odchozí odkaz, vždy se jej snažím otevřít v nové záložce prohlížeče. Daný návštěvník tak sice přes odkaz odejde, ale stále zůstane na mém webu :).

Doporučené nástroje pro linkbuilding

Bavili jsme se i o nástrojích používaných pro linkbuilding. Marek doporučuje zejména ScreamingFrog, Ahrefs a Marketing Miner.

První dva programy mám ve free verzi, Marketing Miner testuji ve verzi Digger, navíc mám placenou verzi Collabimu.

Ahrefs - neocenitelný pomocník při linkbuildingu

Ahrefs – neocenitelný pomocník při linkbuildingu

Mé dojmy ze školení

Na školení se mi líbila především jeho nestrojená forma a zaměření se na konkrétní projekty, kdy jsme postupně procházeli praktické příklady, které lze aplikovat přímo na mé weby.

Díky tomu mám několik A4 poznámek, které doufám v co nejbližším čase začnu zapracovávat do svých projektů.

Teorie je krásná věc, ale pokud není aplikována do praxe, jsou všelijaké články a školení, k ničemu. Toto je tedy poslední věta tohoto článku a já jdu shánět odkazy :D.

2017-02-12T21:32:04+00:00Únor 2nd, 2017|Linkbuilding|11 komentářů

11 komentářů

  1. Petr Malec 2.2.2017 at 9.42 - Reply

    Ahoj Josefe, důležité je začít, já osobně si například u svých projektů dávám za cíl sehnat jeden zpětný odkaz každý den a každý den si to zapisuji do tabulky, potom jak to vidíš a například se ti v pátek nechce, tak tabulka tě donutí :), jinak bys totiž v pondělí musel udělat 2 zpětné odkazy abys dohnal ztrátu. Je to dobrá motivace.

    • Josef Kroupa 2.2.2017 at 9.57 - Reply

      Petře,
      já to dělám úplně stejně u jednoho svého katalogu. Tam jsem si dal za cíl publikovat 20 příspěvků denně. A překvapivě to držím už asi 14 dní :D.

      Máš pravdu, že bych stejného principu mohl použít pro získávání odkazů :).

      Btw. používáš nějaké nástroje pro linbuilding, kterých bych mohl využít?

  2. Diginomad 2.2.2017 at 13.44 - Reply

    Na wiki je metod víc, ale třeba broken link building se rozhodně nehodí používat jen ve smyslu vložení „opraveného“ odkazu. On se totiž někdo podívá na historii vašeho účtu a v ten moment je mu jasno o co vám jde. A bohužel podobných šťouralů, kteří chorobně brání přidání odkazu (byť nekomerčního) je na wiki armáda. Mnohokrát mi smazali odkaz na vysoce relevantní a nekomerční zdroj, přitom mnohem hroznější (a někdy i komerční) zdroje tam zůstaly. Je to potřeba dělat nenápadně a mít víc účtů, editovat různé články atd., prostě hlavně nenápadně. Totéž ostatně platí pro Reddit, který je na linkbuilding výkonnější jak vše kromě wiki.

    Pinterest i FB mají naprosto zoufalý CTR a bounce rate. Na linkbuilding musí být původní odkaz, NE ze zkracovače! Mám tisíce zkrácených odkazů a (nejen) Google je spokojeně ignoruje.

    • Josef Kroupa 2.2.2017 at 19.27 - Reply

      Zbyňku,
      tak samozřejmě je nutné mít na Wikipedii účet, který jenom „nespamuje“ – je pak větší šance, že tam odkaz nechají :).

      FB i Pinterest sice mají strašný CTR i Bounce rate, ale díky nim se dám na web vodit vcelku zajímavá návštěvnost, kterou je pak možné monetizovat například přímým prodejem reklamy, kde inzerent platí za view :).

    • Wolferine 6.4.2017 at 3.34 - Reply

      Ha, dobré vědět to o zkrácených odkazech, nebyl jsme si jistý

  3. Zahradník 2.2.2017 at 14.50 - Reply

    Podle teorie odchozích odkazů by PR blog s relativně hodně články s odchozími odkazy měl mít lepši googlereputaci a umístění, než blog bez těchto odkazů.
    A když jsme u toho FB. Je to opravdu zoufalé s těmi lidmi, co přijdou z FB na článek na webu a pak se tlačítkem „ZPĚT“ vrací na „svůj internet“. na druhou stranu na FB vložený post s odkazem na reklamní článek má daleko větší dosah, než poctivý článek bez reklam. Minimálně v oboru zdravé výživy. To jsou ty paradoxy.

    • Josef Kroupa 2.2.2017 at 19.32 - Reply

      Zahradníku,
      máš pravdu, však na Placle kdysi vyšel článek, kde se čistý PR web objevoval na velmi vysokých pozicích v SERPu a to i díky tomu, že se majitel snažil od daného inzerenta získat odkaz vedoucí právě na zakoupený PR článek.

      Jak jsem psal Zbyňkovi, skrze FB se dá na web dostat obrovské množství trafficu (sám jsem měl jednou na webu přes 12000 návštěvníků současně) a je pak na Tobě, jak ho zmonetizuješ :). Věřím, že zrovna oblast zdravé výživy mít v oblasti prodejů spíše roustoucí tendenci.

  4. David Michal 19.2.2017 at 10.09 - Reply

    Pane Kroupa, tak s p. Hnátkem mám také zkušenosti, ale maximálně špatné. Objednali jsme si u něj dvou denní školení na prvnímista.cz a na první den vůbec nepřijel, že zaspal. Druhý den přijel o hodinu a půl později a tento pátek měl být náhradní termín druhého dne školení. no a co myslíte? Nepřijel a info o tom, že mu ujel vlak bylo smutné… Ve firmě jsem měl 2x nastoupené čtyři zaměstnance a školitel si nepřijede. Prostě p. Hnátka maximálně nedoporučuji a je škoda, že Vaše doporučení jde tím pádem mimo…..

    D.Michal.
    PolyWeb s.r.o.

    • Josef Kroupa 20.2.2017 at 12.12 - Reply

      Pane Michale,
      je mi srdečně líto, že se Vaše zkušenosti tak razantně liší od těch Vašich. Na „mé“ školení Marek dorazil dle naší předchozí domluvy a i celé školení trvalo podle předem sjednaného časového rámce.
      Hezký den a přeji, ať se Vám daří.
      J. Kroupa

  5. Filip Bartoš 22.9.2017 at 13.04 - Reply

    Ahoj, který nástroj využíváš na broken linky nejvíc?

    • Josef Kroupa 23.9.2017 at 7.19 - Reply

      Filipe,
      používám placenou verzi MajesticSEO :)

Leave A Comment