»»Jak jsem vyřešil penalizaci od Seznamu
  • View Larger Image Jak jsem vyřešil pád návštěvnosti ze Seznamu

  • Warning: error_log() has been disabled for security reasons in /home/www/josefkroupa.cz/www/wp-content/themes/Avada/includes/deprecated.php on line 257

Jak jsem vyřešil penalizaci od Seznamu

Napsal: Josef Kroupa 19. května 2015

Jak jistě mnozí víte, na konci července loňského roku přišel Seznam s novinkou ve fulltextovém vyhledávání, která se zaměřila na přepis dotazu.

Propad pozic ze Seznamu

Mnoho online podnikatelů, affiláků a MFáčkařů si začalo hromadně stěžovat, že jim popadaly weby. Hojně se tak začalo spekulovat o tom, že se jednalo o penalizaci WordPressu, tedy CMS, na kterém má většina z nás postavené své weby.

Sám jsem této iluzi také propadl, do toho jsem navíc neměl čas se svým webům věnovat a tak to začalo s návštěvností ze Seznamu vypadat hodně bledě.

Pád návštěvnosti ze Seznamu

Pád návštěvnosti ze Seznamu

Rychlost načítání webu a odezva serveru

Na začátku tohoto roku se objevilo několik zajímavých českých článků věnovaných rychlosti webu. Začal jsem tedy optimalizovat i já. Mimo jiné, jsem přesunul dva své weby, včetně tohoto blogu, na Ebolu. Pak jsem na weby delší dobu opět prděl.

Jelikož od dubna zase začínám „makat“, začal jsem sledovat statistiky, ze kterých jsem zjistil, že od února začíná návštěvnost mých webů ze Seznamu zase růst.

Začal jsem se tedy pídit po příčině – vypsal jsem si do Excelové tabulky seznam všech svých webů a k nim si vypsal příslušné pluginy pro WordPress. Byl jsem na 100% přesvědčen, že některé pluginy prostě Seznam nemá rád a proto mi weby bojkotuje. Na žádnou spojitost jsem ale nepřišel.

Wordpress weby a nainstalované pluginy

WordPress weby a nainstalované pluginy

Vznesl jsem tedy svůj dotaz k mizerné návštěvnosti v novém fóru o affilu, kde mi Petr Baloun napsal následující:

Napadla mě rychlost odezvy serveru. Vše na stejným hostingu?

A co myslíte?

Samozřejmě, že jsem měl vše na jednom hostingu. A jelikož některé mé weby byly opakovaně napadány roboty, docházelo k vytěžování celého mého hostingu a zpomalení všech mých webů.

Celý problém jsem tak vyřešil víceméně náhodou, a to převodem dvou webů, na jiný hosting :-D. Aktuálně překlápím problematické a pro mě klíčové weby na Ebolu a vidím, že to vše přináší velmi pozitivní výsledky.

Seznam prostě začal přikládat rychlosti načítání webu značnou důležitost a proto zřejmě popadalo tolik webů založených na WordPressu, kde má každý milión „důležitých“ pluginů, načítá kvanta externích skriptů, nemá optimalizované obrázky, …

Takže díky Petře, že jsi mi otevřel oči, sám už jsem byl z celé situace docela vyřízenej, když jsem nevěděl, „Proč mě Seznam nemá rád…“.

Růst návštěvnosti – nový hosting

A nakonec ještě přikládám screen, který ukazuje, jaký vliv mělo překlopení webů na jiný hosting, kdy jsem ulehčil systémové prostředky hostingu stávajícímu.

Návštěvnost webu při přesunu na nový hosting

Návštěvnost webu při přesunu na nový hosting

Doplnění: přesun webů způsobil nárůst návštěvnosti u všech webů – u těch, které jsem převedl, i u těch, které zůstaly na původním hostingu.

Doporučení na závěr – zrychlete své weby

Pokud se chcete rychlostí svých webů zajímat, což vzhledem k výše uvedenému výrazně doporučuji. Zde přikládám odkazy na tři články, které mi hodně pomohly a s největší pravděpodobností pomůžou i vám ;-).

2017-06-13T12:04:39+00:00 Květen 19th, 2015|Jen tak|36 komentářů

36 komentářů

  1. Honza 19.5.2015 at 7.30 - Reply

    Pepo, ten poslední screen si přehoď, máš tam podruhý „Pád návštěvnosti ze Seznamu.

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 7.41 - Reply

      Honzo,
      díky za upozornění, přehozeno :-)

  2. drago 19.5.2015 at 7.31 - Reply

    „Popadaly“ i weby, které jedou na WordPress a jejich doba načítání je 320 ms kompletně se vším obsahem (44 ms TTFB). Naopak web postavený na CMS mediawiki s load time 3,87 vteřin byl nezasažen, respektive si někde polepšil. Spíše to bude o tom, že většina lidí používá stejné šablony, které robot už párkrát viděl a považuje je za duplicitu.

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 7.48 - Reply

      Drago,
      mně se vše vyřešilo uvolněním zátěže hostingu. Začaly opět růst weby, kde mám šablony už několik let stále stejné a na které jsem již delší dobu nesáhl.

      A propo, když zmiňuješ „duplicitní šablony“. Jak bys to doporučoval řešit? Nechat si udělat šablonu na míru? Nebo upravit nějakou placenou šablonu k nepoznání?

      • drago 19.5.2015 at 8.17 - Reply

        Mám WP na Aerohosting, Ebola, Savana, Wedos a měl jsem i na dalších. S výjimkou několika specifických webů jsem s rychlostí TTFB pod 100 ms a celkově se načte stránka pod vteřinu. Nemělo to na pozice nikdy vliv (s výjimkou jednoho cachovacího pluginu, který dělal 404, ale to je o něčem jiném). Seznam zařadil od začátku roku postupně zpátečku. Podle mě si se jen trefil do toho období.

        Šablony na míru kvůli Seznamu podle mě nemá cenu dělat. Na Seznam se musí trochu jinak – mě se osvědčilo pro dlouhodobé projekty jít přes jednu centrální stránku. Viz. můj starší článek http://404m.com/2015/05/05/novy-mereni-pozic-webu-na-webdeal-ukazal-zajimave-vysledky/ a u nových projektů/krátkodobých jít na minimálně dvouslovné kombinace, klidně s větší konkurencí než na jedno slovo. Seznam má s jedním klíčovým slovem nějaký problém.

  3. Marek Hnátek 19.5.2015 at 7.42 - Reply

    Díky za článek. Co se týče optimalizace rychlosti webu, doporučuji služby od Adama Martinika: https://www.youtube.com/watch?v=07KxIZmjDB8.

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 7.49 - Reply

      Marku,
      díky za video, určitě kouknu :-).

  4. Pavel Ungr 19.5.2015 at 7.42 - Reply

    Terminologická douška, nešlo o penalizaci, ale pouze o změnu hodnocení webu na základě aktualizace algoritmu. Nicméně zajímavý článek, díky za něj.

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 7.50 - Reply

      Pavle,
      kdybych do titulku nenapsal slovo penalizace, nikdo by na článek nepřišel :-D. Přesto díky za doplnění.

  5. LukasP 19.5.2015 at 8.52 - Reply

    Bylo by to zajímavé, ale podle mě ten problém bude někde jinde. Mám weby na Wedosu a některé popadali, některé (samozřejmě ty méně důležité a výdělečné) si polepšily. Ty u kterých jsme jel linkbuilding popadaly. Ty které sem nechal ležet ladem i přes rok si polepšily. Ani po posledním updatu se nic nezměnilo a návštěvnost ze seznamu mám 1-2%. No každopádně za zkoušku nic nedám, tak zkusím nějaký web přesunout a uvidíme ;-)

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 8.59 - Reply

      Lukáši,
      já nedělám LB na žádném svém webu, takže tím to nebude :-).

      A skutečně mi popadaly shodně jak weby, které jsou pravidelně aktualizovány (1-2 články týdně), tak i ty, kde jsem nic nepřidal třeba i víc, jak rok.

      Propad jsem rovněž nezaznamenal jen v jednom odvětví, spadly weby o módě, o zdraví, o bydlení.

      Jediné, co mají všechny společné, je právě hosting a WordPress, který jsem měl na různých webech v různých verzích a s různými pluginy.

      U Draga na blogu se objevila domněnka, že propad může být způsoben použitím SEO pluginů. To se mi také nepotvrdilo. Propadly se weby s pluginy SEO by YOAST, All in One SEO, ale také weby, kde SEO plugin nebyl žádný.

      A v poslední řadě jsem měl podezření na cachovací pluginy, ale opět, někde jsem měl W3 Total CACHE, někde WP Super Cache a někde jsem neměl plugin pro cache žádný.

  6. Petr Malec 19.5.2015 at 9.49 - Reply

    Josefe, podle tvého grafu vidím, že návštěvnost ti začala pomalu růst i před překlopením webu na jiný hosting, takže si také myslím, že zrovna hostingem to nebylo. A je zřejmé, že by ses zpátky dostal i bez přesunu.
    Otázka je tedy co to způsobilo, ale přikláním se k názoru Draga, že ses seznamu zrovna trefil do období a přisuzuješ výsledky právě migrací na nový hosting.

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 11.53 - Reply

      Petře,
      máš pravdu, že drobný růst tam byl již od počátku roku, ale boost návštěvnosti začal až právě na začátku března. Z grafu to není asi příliš patrné, ale ty nejvyšší návštěvnosti činí stovky UIP.

  7. Karel Hanousek 19.5.2015 at 11.04 - Reply

    Zajímavý článek … možná nesprávně vyhodnocený :) .

    Předpokládám, že graf návštěvnosti je striktně z organicu a ze Seznamu a odhaduji, že podle charakteru pily to nebyla návštěvnost velká.

    V době pádu měl Seznam tzv. Novou verzi přepisu dotazu, což je pravděpodobně tvá zmíněná aktualizace algoritmu. Pravděpodobně zásah.

    V době pozvolného růstu:
    1) možný faktor 1: Seznam vypustil nový výpočet S-Ranku – ten se ale podle vyjádření Seznamu do SERPu neprojevuje (a nám nezbývá věřit). Dle Collabimu 30+ (8. – 15.2.) se děly právě v té době nějaké změny, takže nevím.

    2) možný faktor 2: přesun crawlera Seznambota – začátkem března – opět změny 30+. Také podivné.

    pozn:
    Podle „oťukávání Hrouzka“ Seznambota :) bez dat hádám, že někdy koncem začátku února robot (Hrouzek) začenichal, porovnal, popřemýšlel (Hrouzek už skoro na háčku) a v půli března chytla Hrouzka štika :) . Jde se grilovat.

    3) možný faktor 3: přesun webu na jiný hosting – asi ano, může. Prakticky nemám vyzkoušeno, ale materiály v internetové pavučině jsou.

    4) možný faktor 4: optimalizace rychlosti webu – ano, může.

    5) chtělo by to porovnat dotazy a vstupní stránky, mrknout, jestli náhodou někdo z cizích plesnivých webů nezrušil nějaký plesnivý odkaz, …

    Možná se mýlím, možná ne. Nemám data, obor, odkazový profil, …

    Snad to bude ke komentování … a něco k řešení.

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 12.01 - Reply

      Karle,
      díky moc za přínosný komentář.

      Návštěvnost zobrazená v grafem je skutečně pouze ze Seznamu z fulltextu. V čem nemáš pravdu, je návštěvnost, ta špičková se pohybuje kolem 800 UIP.

      1) Sám jsem si vědom toho, že na začátku roku upravil Seznam algoritmus a došlo k lehkému nárůstu návštěvnosti.

      2) Je možné, že Seznam weby pouze testoval a rapidně začal do výsledků fulltextu šahat až posléze, tedy v březnu.

      3) Na novém hostingu mám minimálně kratší odezvy serveru, tak i kdyby nic, alespoň návštěvníkům se web načte o něco rychleji ;-)

      4) Začal jsem postupně optimalizovat a vypínat pluginy, komprimovat obrázky, … takže opět krok vpřed směrem k návštěvníkům.

      5) Situace je totožná cca na 10 mých dalších webech. Takže nepředpokládám, že se jednalo o nějaké závadné odkazy. To by byla velká náhoda, kdyby vedly a skončily odkazy na různé weby, a to ve stejný čas.

      • Karel Hanousek 19.5.2015 at 15.13 - Reply

        Zdravím :) ,

        díky za reakci.

        ad pila: pravděpodobně tedy malé víkendy. To je ale jedno , není předmětem :) .

        ad 1: ok,

        ad 3: to je plus,

        ad 4: souvisí s mou 4, tedy ok

        ad 5: nevěděl jsem, že to tak máš u více webů (pád a vzestup + zhruba stejný scénář obnovy). Pak souhlasím, že se má připomínka ohledně odkazů jeví jako spíše nepravděpodobná.

        Fajn den.

  8. panZero 19.5.2015 at 11.50 - Reply

    Změnilo se něco i po 12.5. kdy byl další update? Jinak si nemyslím, že by rychlost webu měla až takový vliv (pokud to není extrém). Co jsem vypozoroval u svých popadaných webů, tak u všech mám linkbuilding v 99% z vlastních webů (často na stejné IP), drží se jen weby, kde je maximální rozptyl odkazů.

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 12.12 - Reply

      paneZero,
      já fakt linkbulding nedělám žádný a tedy ani mezi vlastními projekty. Tím to tedy nebude. Navíc všechny zmíněné weby (je jich cca 10) na Google postupně rostou.

  9. Jan Potůček 19.5.2015 at 16.00 - Reply

    Díky za zajímavý článek k zamyšlení. Nicméně z vlastních zkušeností se i to příliš nezdá :) Možná tak na Google, ale u Seznamu se mi to nezdá :) Když o tom ale tak přemýšlím, tak ta loňská aktualizace dost vzala některé weby umístěné na opravdu zlobivém hostingu.

    Jen pro zajímavost, jaký byl ten původní hosting, odkud jsi přesouval? Pokud se na hostingu nebo v sousedství nacházejí škodlivé a spamové weby, je možné, že penalizaci má celý rozsah IP adres.

    Podle mě to vypadá, že traffic byl jen ze seznamu a na pár KW, ta vypadla a pak se vrátila na původní pozice. Kolik podstránek má web?

    Když to porovnám s jedním naším podobně postiženým webem (cca 200 článků, pravidelná aktualizace), tak se ta návštěvnost na přelomu února/března opět vrátila na původní úroveň (cca 800 UIP/den) a bez přesouvání na jiný hosting :)

    • Josef Kroupa 19.5.2015 at 19.55 - Reply

      Honzo,
      hosting mi opravdu hodně zlobil, často se mi na webu objevovala hláška, že je hosting spadlý. Bohužel se mi několikrát stalo, že v tu chvíli přišel na web robot a tyto stránky zaindexoval. No a já je horko těžko pak dostával z indexu pryč :-D

      Jméno hostingu neuvedu, jelikož si za danou situaci můžu sám a nebudu zde dělat špatnou reklamu.

      Tvůj komentář mě ale přivedl k jednomu mému webu, který je opravdu problémový, chodí na něj hodně spamu, odkazový profil má také nevalný. Je to ale web, který jsem koupil za pár tisíc a nechtěl jsem se jej zbavit. Teď už vím, že budu muset.

      Traffic ze Seznamu mi chodí na několik tisíc klíčových slov, stránek mám zaindexovaných skoro 300.

      Problém ale je, že jsem neměl problém pouze na tomto jednom webu, ale na všech webech, které na tomto sdíleném hostingu mám.

    • Michal 19.5.2015 at 21.12 - Reply

      Seznamácký fulltext je sice peklo ale že by sejmul celý rozsah IP daného serveru? To by bylo šílené, ne?

      • Josef Kroupa 19.5.2015 at 21.15 - Reply

        Michale,
        mám asi 10 webů, které mluví o opaku :-D. Ten můj hosting jsem měl prostě dlouhodobě přetíženej od spam botů a tak asi přišel trest :-).

  10. lukas 19.5.2015 at 22.04 - Reply

    Celkom zaujimave vyhodnotenie, ale nechce sa mi verit, ze by seznam daval az tak na rychlost. Urcite to nema byt az taky dolezity signal. Nemeral si ani rychlost webov pred a po presune? Skus jeden menej dolezity web dat spat na stary hosting.
    A to, ze si mal dlhodobo pretizeny web od spam botu je celkom blbost. Keby to tak bolo, bolo by to aj na novom hostingu. Oni idu cez domenu, nie na ip(hosting).

    • Josef Kroupa 20.5.2015 at 6.52 - Reply

      Lukáši,
      rychlost samozřejmě měřím – zlepšení tam je. Ale problém je v tom, že původní hosting byl vytěžován jen občas a je tak těžké se při měření trefit do intervalu, kdy zrovna jel hosting naplno.

      A když jsem měl přetíženej hosting, přišla penalizace od Seznamu. Bratranec shodou okolností měl stejné problémy WP a se stejným hostingem, zablokoval několik IP adres, které mu spamováním dělaly problém a během pár dní mu vyrostla návštěvnost ze Seznamu o 20%.

  11. Kvasnička Jan 20.5.2015 at 8.07 - Reply

    Super článek Pepo a ještě lepší diskuze pod ním. Sleduješ stejný trend i u jiných tvých webů po převedení, nebo to bylo jen u tohoto jednoho?

    • Josef Kroupa 20.5.2015 at 8.10 - Reply

      Ahoj Honzo,
      díky za pochvalu :-). Ano, stejný trend právě pozoruji u všech webů, které jsem měl na stejném multihostingu (je jich cca 10). Kdyby to bylo u jednoho, měl bych podezření spíše na špatný odkazový profil nebo na technický problém na jednom konkrétním webu.

  12. LukasP 20.5.2015 at 8.37 - Reply

    No Pepo, než polemizovat, raději to za těch pár stovek ověřím. Začal jsem tedy s migrací webu, vše OK, ale nefungují mi podstránky webu. Ani když znovu uložím strukturu URL jak se doporučuje, nechal jsem znovu vytvořit .htcacces apod. Není třeba nějakých dalších úprav? Šlo ti to ihned bez problémů?

    • Josef Kroupa 20.5.2015 at 8.42 - Reply

      Lukáši,
      při převodu jsem vždy pouze překopíroval obsah FTP, importoval databázi a změnil údaje pro přístup k databázi, ty které jsou uvedeny v souboru wp-config. Web mi vždy chvilku nešel, než proběhla změna NSSET. Jinak to šlo bez problémů – vše dostupné, indexované.

    • panZero 20.5.2015 at 9.32 - Reply

      Může pomoc ReWriteBase / v .htaccess

    • LukasP 20.5.2015 at 10.50 - Reply

      Nakonec bylo třeba povolit v administraci hostingu .htacces

  13. Petro 1.6.2015 at 8.34 - Reply

    Podobný problém jsem měl dříve u Wedosu. Přesunul jsem weby začátkem roku na Ebolu a pozoroval jsem taky slušné zrychlení a zvýšení návštěvnosti.

  14. David Řezáč 10.6.2015 at 12.43 - Reply

    Skvělý článek, který nesmí v seznamu českých článků o SEO chybět :-)
    http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/

  15. Peter 17.6.2015 at 21.41 - Reply

    brutálny prepad :O … prečo máš také špičky v návštevách? raz hore raz dole

    • Josef Kroupa 22.6.2015 at 7.46 - Reply

      Petře,
      ty velké výkyvy dělají víkendy. Od pátku do neděle prostě na můj web skoro nikdo nepřijde. No a poslední dobou ani v pondělí, v úterý, … :-)

  16. panZero 18.6.2015 at 13.19 - Reply

    Tak to taky zkouším, viz mé první kroky na http://panzero.blog.cz/1506/report-za-kveten-2015 ;-)

  17. Martin 22.6.2015 at 10.16 - Reply

    Fungují ty změny? Zvedá se ti návštěvnost ze seznamu?

Leave A Comment