»»Jak na referral spam – vyčistěte si data z Google Analytics

Jak na referral spam – vyčistěte si data z Google Analytics

Napsal: Josef Kroupa 27. září 2016

V mém předchozím příspěvku o Bounce rate mi Zbyněk napsal, ať si dám bacha na zkreslené statistiky vyhledávání, které dělá referral spam. Jelikož na tento problém používám již delší dobu jeden parádní nástroj, který je navíc zdarma, představím vám jej v následujícím článku o něco podrobněji.

Určitě si mnozí z vás při procházení dat z Google Analytics všimli, že se mezi odkazujícími stránkami začaly objevovat prapodivné domény, které často ani neexistují a pokud ano, naleznete na nich nekvalitní obsah.

Zkreslené statistiky Google Analytics

Statistiky odkazujících domén v Google Analytics plné bordela

Na některých mých webech bylo odkazujících spam webů tolik, že mi to dost brutálně zkreslovalo statistiky pro vyhodnocování.

Představa, že bych dělal klientskou práci z pohledu SEO, asi bych se z ručního třídění výsledků zbláznil.

Začal jsem proto hledat nástroj, který by mi statistiky hledanosti v Google Analytics očistil. Našel jsem český „nástroj“ od Marka Leciána – Spam filter.

Jak spamfilter používat?

Na úvodní stránce kliknete na tlačítko start – vyskočí vám okno pro přihlášení k Google Analytics, což proveďte.

Následně zvolíte účet v GA, ve kterém chcete filtry nasadit. Následně můžete vybrat buď všechny nebo jen jednotlivé weby, na které chcete filtry aplikovat.

Filtry referral spam

Filtry referrer spam

Celý proces dokončíte kliknutím na tlačítko Vytvořit a aplikovat filtry. Aplikace postupně projde všechny vámi vybrané weby a nastaví na nich potřebné filtry.

Vy se tak opět můžete těšit na „čisté“ statistky hledanosti :).

2016-10-13T19:17:11+00:00Září 27th, 2016|Jen tak|2 komentáře

2 komentáře

  1. Diginomad 29.9.2016 at 12.05 - Reply

    No vida, ani jsem netušil jaké bude mít moje popíchnutí následky :D Nástroj od Marka znám a je fajn, akorát pozor na fakt, že data nejde filtrovat zpětně. Na to si musíte vytvořit vlastní kopii filtrů (dost pracné) a pak jde data přefiltrovat i zpětně. Popřípadě si data vyexportovat jako CSV, pročistit ručně a pak přepočítat potřebné metriky.

    Navíc filtry samozřejmě nemají 100 % účinnost, takže čím menší návštěvnost, tím větší vliv referral spamu. GA na tohle bohužel už několik let naprosto kašlou a neřeší to, resp. tvrdí, že to „vyřešili“, což je očividně naprostý nesmysl a je to naopak čím dál horší. Pozor, na podezřelé adresy NIKDY neklikejte a nejdřív si je projeďte přes vyhledávání – můžou směřovat přímo na malware a pak jste v háji.

    • Josef Kroupa 30.9.2016 at 13.37 - Reply

      No Zbynďo, vidíš, jakej máš vliv :).

      Máš pravdu, že návštěvnost byla hodně zkreslana u webů s návštěvností nižší. Přesto tyto filtry používám plošně u všech svých webů, abych tenhle bordel ve statistikách prostě neměl :).

Leave A Comment