»»Stali jste se identifikovanou osobou? Pak Vás čeká samé papírování

Stali jste se identifikovanou osobou? Pak Vás čeká samé papírování

Napsal: Josef Kroupa 27. května 2013

V lednu tohoto roku jsem se stal osobou identifikovanou. Samotný proces byl docela opruz. Bohužel registrací na Finančním úřadě celý proces nekončí. Co ale musíte dále dokládat, abyste dostáli všem českým zákonům?

Dnes jsem se vrátil z finančního úřadu, kam si mě zavolali kvůli nejasnostem s mými podanými přiznáními. Ano, čtete dobře, trvalo to 4 a půl měsíce, než se úřednice dostaly k mým dokumentům podaným k této záležitosti. Po dnešní konzultaci tak můžu směle říct, že jsem na danou oblast „odborníkem“ :-)

Co musím jako identifikovaná osoba poskytující služby do zahraničí vyplňovat?

Stejnou otázku jsem si pokládal i já v lednu a po opakovaném pátrání na Internetu jsem zavítal i na Finanční úřad. Pracovnice, které jsem administrativně přidělen nevěděla, co vlastně mám dokládat, stejně tak našlapané informacemi byly i její dvě kolegyně z kanceláře.

Šli jsme tedy pro radu za zkušenějšími :-) Tam mi sice rozpačitě, přesto správně, poradili, že musím každý měsíc, kdy přijmu platbu ze zahraniční podávat dva dokumenty: Přiznání k dani z přidané hodnoty a Souhrnné hlášení podle § 102 zákona c. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty.
Pokud tedy, stejně jako já dostáváte od Googlu měsíční platby, musíte měsíčně podávat dva níže uvedené dokumenty.

Souhrnné hlášení najdete – zde (Sekce Elektronické formuláře – Souhrnné hlášení VIES),

Přiznání k dani z přidané hodnoty pak – zde (Sekce Elektronické formuláře – Přiznání k dani z přidané hodnoty platné od 1.1.2011).

Oba dokumenty lze pomocí výše uvedených odkazů podat elektronicky. Pokud však nemáte datovou schránku nebo elektronický podpis, stejně budete muset měsíčně docházet na finančák a vytištěné přehledy předávat v podatelně.

Souhrnné hlášení

Souhrnné hlášení musíme podat on-line, naštěstí nepotřebujeme ani elektronický podpis, ani datovou schránku. Postupujeme pak ve dvou krocích:

1) Souhrnné hlášení vyplníme a pošleme na finanční úřad pomocí on-line aplikace EPO (odkaz výše uvedený).

2) V posledním kroku nám aplikace nabídne vytištění potvrzení o odeslání hlášení, které musíme do pěti dnů doručit na finanční úřad. Samotné souhrnné hlášení vytiskneme pouze pro svou archivaci, na finanční úřad už jej v listinné podobě nepodáváme (když to uděláme, už se z toho zmatku nikdy nedostanou :-)).

Samotné vyplnění souhrnného hlášení není obtížné, co by Vás ale mohlo překvapit je část, kde musíte vyplnit údaje o firmě, která Vám platbu ze zahraničí poukázala.

Pokud stejně jako já, poskytujete služby pro Google, vyplňte položky následovně:

Kód země: IE – Irsko
DIČ pořizovatele: 6388047V (DIČ Googlu)
Kód plnění: 3 (poskytování služeb)
Počet plnění: 1 (pokud máte plateb více, toto číslo náležitě navyšte)
Celková hodnota plnění: částka, kterou jste v daném měsíci od Googlu přijali (stejná částka přijde i do řádku 21 v daňovém přiznání)

Souhrnné hlášení Google

Souhrnné hlášení Google

Přiznání k dani

Jednoduchý formulář, který zvládne vyplnit snad úplně každý. Vyplníte pouze své iniciále, adresu sídla podnikání, IČO, … a to nejdůležitější, řádek č. 21, kam napíšete částku, kterou jste v daném měsíci přijali od Google (stejná, jako v řádku Celková hodnota plnění v Souhrnném hlášení).

Bonusová rada pro pobavení na závěr

Pokud máte někdo chuť a hlavně nervy, zajděte na svůj finančák a zkuste si tyto mé informace ověřit. Třeba budete mít více štěstí. Já jsem byl v našem téměř stotisícovém městě první vlaštovkou a tak si chudáci holky nevěděly příliš rady :-)

2017-01-17T12:41:12+00:00Květen 27th, 2013|Jen tak|105 komentářů

105 komentářů

  1. Radek P. 27.5.2013 at 18.58 - Reply

    Díky – uvažuji o zavedení „osoby“. Tohle mi pomohlo.

    • josem 27.5.2013 at 19.01 - Reply

      Radku, když si to po sobě čtu, tak to asi působí dost kostrbatě a složitě. Přesto vyplňování není nikterak náročně a zvládne ho opravdu každý. Když bys přesto při vyplňování váhal a nevěděl si rady, ozvi se, kontakt na mě máš :-)
      Přece jen jsem původně vystudovaný ekonom :-D

      • val 24.2.2014 at 16.58 - Reply

        …no, a to o čem si tu už skoro rok píšete, vůbec není všechno.
        Běda tomu, kdo se bude chtít dát registrovat jako osoba identifikovaná zpětně. Třeba mu blikne a zjistí, že „v tom jede taky“.
        Scvakne mu, že přijímá službu z EU nebo dokonce ze 3. země (google, webnode, facebook) a to třeba že platí za služby, reklamu apod.
        Opožděnou registraci system pro FU neumí.
        A to není všechno – ještě navíc musí daň odvést bez nároku na odpočet – týká se událostí z roku 2013 s potřebou se dodatečně zaregistrovat v témže roce.
        …no, prostě i to se může stát, vážení…
        …možná jen náš zákonodárce jen nedomyslel, že jsou i poctuvci, kteří chtějí svým povinnostem dostát, byť pozdě… no, to stačí.
        s pozdravem „Ať žije podpora podnikání v ČR“

    • Ferdinand 11.2.2015 at 14.05 - Reply

      Dotazy:
      (1) Nojo, ale JAK a KDE se má někdo správně zaregistrovat jako „Identifikovaná osoba“?
      (2) To při té registraci mi přidělí nějaký nový DIČ?

      • josem 11.2.2015 at 14.17 - Reply

        Ferdinande, registrujte se na finančním úřadě, pod který spadáte. Tam Vám dají příslušný formulář a podají info, jak jej správně vyplnit. Seznam finančních úřadů najdete zde: finanční úřady. Pokud DIČ nemáte, skutečně Vám jej při registraci přidělí nové a to ve tvaru CZ + Vaše rodné číslo.

        • Ferdinand 11.2.2015 at 15.08 - Reply

          Josem,
          při registraci mé živnosti na ŽÚ mi samozřejmě byl FÚ přiděleno DIČ ve tvaru CZ, ale NEJSEM PLÁTCEM DPH – což vyplývá jednak z předmětu podnikání, a také z faktu, že moje 12-měsíční příjmy zdaleka nepřesáhnou 750 000 Kč.

          • josem 11.2.2015 at 15.26

            Ferdinade, mám to také tak. Mám přidělé DIČ, ale nejsem plátcem DPH. Mám ale pocit, že plátcem se musíte stát, pokud překročíte hranici 1 milionu korun přjmu za rok.

          • Ferdinand 11.2.2015 at 15.58

            Josem,
            poskytuji překladatelské služby také do Maďarska a na Slovensko. Hlavně ty maďarské firmy lpí na tom, že na fakturách – dle jejich maďarských předpisů – musí být vyznačeno moje „společenské daňové identifikační číslo“. Víš, co je to a jak to lze získat? Jinak se prý v jejich účetnictví nesmí uvádět žádná zahraniční platba a při kontrolách (které asi u nich fakt tvrdě fungují, na rozdíl od ČR…) jsou z toho vysoké sankce.

          • josem 11.2.2015 at 16.57

            Ferdinade, tak to vůbec netuším a i Google mlčí :-)

            Nicméně jsem dohledal tento článek – pomůže? DPH do zahraničí

          • Mike 30.3.2015 at 16.00

            Zdraví,Plátcem DPH se musíte stat pouze pokud vyděláte v ČR nad miloun korun,pokud ale pracujete v zahraničí a pracujete na nemovitosti (vše co má pevný základ a stavební povolení) jste od DPH osvobozen :-). Já to tak mám

  2. Štefan Kuska 28.5.2013 at 10.35 - Reply

    Díky za informace. Nejpozději v červenci chci také přejít na „identifikovanou osobu“, tak aspoň vím, co mě čeká.

  3. TonyK 28.5.2013 at 14.10 - Reply

    Nevidim jediny duvod podavat hlaseni mesicne, pokud se jedna pouze o sluzby Adsence, tak staci byt ctvrtletnim platcem DPH a podavat souhrne hlaseni kvartalne. Viz. nize:

    Plátce poskytuje pouze služby s místem plnění v jiném členském státě podle § 9 odst. 1 zákona o DPH – povinnost podávat souhrnné hlášení shodně s podáváním přiznání k DPH, tj. buď měsíčně, nebo čtvrtletně, a to do 25 dnů po skončení zdaňovacího období.

    • josem 28.5.2013 at 19.26 - Reply

      Tony, to stejné jsem si myslel i já a proto jsem oba dokumenty podal jako čtvrtletní. A právě proto si mě zavolali na finančák, aby to se mnou probrali. Skutečně tak musím oba dokumenty podávat měsíčně.

      Viz:
      Noví plátci – měsíční zdaňovací období
      Pokud jsme plátcem DPH od 1.1.2013 nebo později, máme měsíční zdaňovací období.
      Přejít na čtvrtletní zdaňovací období můžeme až od třetího roku po registraci, pokud náš obrat nepřesáhne za předcházející kalendářní rok 10 milionů korun a nejsme nespolehlivý plátce.
      O změnu na čtvrtletní zdaňovací období můžeme také zkusit požádat finanční úřad už pro rok následující po naší registraci za plátce. „Z důvodů hodných zvláštního zřetele“ nám finanční úřad může vyhovět, pokud žádost podáme do konce října.

      Více na: jakpodnikat.cz

      • AleTic 11.2.2015 at 14.40 - Reply

        Jsem identifikovaná osoba s DIČ a neplátce DPH. Pokud se v Pohodě pokusím vystavit Souhrnné hlášení v měsíci, kdy jsem žádné AdSense příjmy neevidoval, tak mi Pohoda vyplivne hlášku jako „že není co vystavit“… takže nic na FÚ neodesílám. Pravda, odesílám souhr. hláš. měsíčně, ale jen po těch měsících ve kterých nějaký příjem coby identif. osoby byl. Přiznání DPH nepodávám vůbec – nejsem plátce DPH (a taky ho po mě nikdo zatím nechtěl :) ). To jsem vydedukoval zde.

        • josem 11.2.2015 at 15.22 - Reply

          AleTicu, mám to stejně jako Vy. Mám DIČ, ale nejsem plátcem DPH. Jelikož mám každý měsíc příjmy ze zahraničí, každý měsíc vystavuji jak souhrnné hlášení, tak i přiznání k DPH. Druhý zmíněný podklad po mně totiž na mém FÚ vyžadají. Jak jsem psal již v článku, na každém finančním úřadu si to holt vysvětlují po svém.

          • Jaroslav 4.2.2016 at 14.23

            Je to hloupost. Jsem příjemce peněz z AdSense (tedy jsem identifikovaná osoba) ale pro ČR jsem stále neplátce. Tedy jediné co podávám je měsíční souhrnné hlášení a to jen za měsíc, kdy jsem měl příjem z AdSense.

            Nic více nemusím. Jelikož nejsem plátce DPH tak nemohu vyplnit přiznání k DPH :D

          • Josef Kroupa 4.2.2016 at 14.53

            Jardo,
            tak vidíš, a po mně to z finančáku chtějí :-)

  4. Petr P. 29.5.2013 at 8.15 - Reply

    Když jsem se kvůli příjmům z EU stával před lety plátcem DPH, taky u nás v městě nic nevěděli. Nakonec bylo nejlepší zaplatit necelé tři stovky a využít krátké konzultaci poradce. Dříve registrovaní plátci by měli mít stále přiznání čtvrtletní. Ono se nakonec ukázalo, že tolik papírování navíc to není, používám free verzi MoneyS3, které většinu administrativy hravě vyřeší. A mít většinově příjmy z EU nebo ze třetích zemí a k tomu být registrovaný plátce může být nakonec i celkem výhodné :D

    Jinak fajn článek z praxe, který určitě hodně lidem pomůže – toto je časté téma nejasností!

  5. Petra 6.6.2013 at 7.57 - Reply

    Díky moc za rady z praxe. Na FÚ se chystám v pondělí, abych se registrovala jako identifikovaná osoba k DPH, neboť prodávám zboží na eBay a eBay mi měsíčně fakturuje poplatky a provizi z prodeje (čili služby).

    Doufám, že registrace dopadne tentokrát dobře, už jsem na FÚ byla jednou, protože jsem věděla, že fakturu z eBay za přijaté služby obdržím, ale tvrdili mi, že dopředu to nelze. Prý mám počkat na fakturu a pak registraci udělají.

    Fakturu za květen jsem dostala od eBay v červnu, šla tedy na FÚ a tam mi řekli, že registraci udělají, ale od května, neboť jsem služby začala přijímat už v květnu. Proč jsem prý nepřišla dřív atd… Připadala jsem si jako blázen. Navíc mi sdělili, že za celý měsíc květen jsem už na faktury do zahraničí měla uvádět své DIČ a také že nákupy zboží z Německa, které jsem za květen uskutečnila měly být fakturovány bez DPH (doteď jsem samozřejmě nakupovala rovnou s DPH).

    Takže jsem to vyřešila tak jak se určitě nemá, tzn. první fakturu od eBay jsem si dala jako nedaňový výdaj (vedu daňovou evidenci) a zkusím registraci napodruhé.

    Člověk se aktivně snaží dopředu, aby se vyhnul právě těmto problémům a pak se do nich stejně dostane. Na FÚ stále jen opakovali, že jsem v tomto roce první, kdo se chce zaregistrovat, že s tím nemají zkušenosti atd.

    Takže tolik zatím mé zkušenosti :-)

    • josem 6.6.2013 at 10.47 - Reply

      Petro, alespoň vidím, že stejné zkušenosti mají i jiní uchazeči o registraci k plátcovstí na různých FÚ. Díky za reakci :-)

      • Petra 18.6.2013 at 17.18 - Reply

        Registrace se nakonec úspěšně zdařila, teď se již mohu jen těšit na své první přiznání k DPH :-)

  6. Ivona 4.8.2013 at 15.28 - Reply

    Zdravím, děkuju moc za rady, konečně jsem našla srozumitelný článek s podrobným vysvětlením :)

    Jelikož podnikáte na internetu, tak by jste mi mohl poradit s mým dotazem.Chci si od září založit volnou živnost na reklamní činnost,…tedy podnikat doma pomocí Google Adsense.Bydlím v pronajatém bytě.Jak mám vyplnit registrační formulář?Mám provozovnu vynechat a musím předkládat kvůli místu podnikání nájemní smlouvu? Děkuju za rady :)

    • josem 5.8.2013 at 8.59 - Reply

      Ivono, sám provozuji volnou živnost a rovněž bydlím v pronajatém bytě. V registračním formuláři mám ale uvedené trvalé bydliště u rodičů. Pokud tedy nemáte provozovnu ještě někde jinde, hlásí se trvalé bydliště. Spousta pronajímatelů bytů nechce, aby si k nim nájemci hlásili svá trvalá bydliště, tak to budete muset zvážit, co je pro Vás výhodné a možné. V případě, kdy si přihlásíte trvalé bydliště v místě, kde jste v pronájmu a budete se muset stěhovat, musela byste si změnit i údaje na Živnostenském úřadě…

      • Ivona 5.8.2013 at 19.28 - Reply

        děkuju za odpověď….ještě mám jeden dotaz….
        Kdy mi po dosažení 100 USD přijde první výplata od adsense?Založím si živnost a výplata přijde až na konci následujícího měsíce.Jak mám tedy vyplňovat něco měsíčně?Na internetu jsem o tom nic nenašla a nevím si rady.Děkuju

        • josem 5.8.2013 at 19.47 - Reply

          Oba dokumenty – daňové přiznání a souhrnné hlášení se podávají až zpětně. Například za červenec podáváte a vyplňujete oba dokumenty v srpnu s tím, že uvedete, že se jedná o příjmy, kterých jste dosáhla v červenci.
          Pokud v daném měsíci na platbu od AdSense nedosáhnete, nic pro daný měsíc nevyplňujete.
          Snad jsem to popsal alespoň trošku srozumitelně :-)

  7. Markéta 26.8.2013 at 13.34 - Reply

    Dobrý den,
    jaké má člověk povinnosti během celého roku když podniká s google adsense, vážně stačí vyplňovat tyto dva dokumenty?Kdy se potom platí daně?V podnikání se vůbec nevyznám…
    A nevíte jak poznám, že mi už GA poslal pin pro ověření adresy? Hranici pro ověření 200 Kč jsem už přesáhla.:)
    Děkuji

    • josem 26.8.2013 at 13.49 - Reply

      Martkéto, skutečně stačí pravidelně vyplňovat a podávat pouze tyto dva dokumenty. V březnu pak musíte podat navíc klasické daňové přiznání, přiznání ke svojí zdravotní pojišťovně a ke správě sociálního zabezpečení. Tyto tři poslední dokumenty ostatně musíte podávat při jakémkoli druhu podnikatelké činnosti.

      Nevím, jestli to tam skutečně je ale zkuste se ve svém AdSense účtu podívat do sekce zprávy, mohla by tam požadovaná informace viset. Hranice pro výplatu u AdSense je ale tuším 2000Kč.

      • Markéta 1.9.2013 at 11.25 - Reply

        :) ale k ověření adresy stačí přesáhnout 200 kč a měli by poslat pin na mou adresu aby mi pak mohly chodit platby, tak nevím jestli už je na cestě :)

  8. Jenda 1.10.2013 at 19.38 - Reply

    Zjistil jsem, že mi už peníze z Skliku nestačí, a tak zkouším registraci Adsense a ne dlouho poté i registaci k identifikované osobě. Článek mi velice pomohl, nejlepší návod na internetu! :) Ale čekej, že se ještě ozvu :))

    • Jenda 7.10.2013 at 15.29 - Reply

      Mám první otázku – Na jakpodnikat.cz se píše, že pokud jsem identifikovaná osoba a poskytuju službu Googlu (Adsense), tak stačí podávat jen souhrné hlášení a ne daňové přiznání. Je to tak?

      • josem 7.10.2013 at 16.23 - Reply

        Jendo, skutečně je to tak. Každý měsíc i já sám podávám daňové přiznání a souhrnné hlášení.

        • michal 9.10.2013 at 13.09 - Reply

          Pokial viem, tak danove priznanie musis podavat jedine v pripade, ze si sluzbu prijal, nie poskytol ….
          Takze pokial vyuzijes napr. Adsense tak podavas len suhrne hlaseni
          Ak vyuzijes napr. adwords tak podavas aj priznani k DPH

          Tiez sa opieram o vedomosti z jakpodnikat + diskuse na webe

          • michal 9.10.2013 at 13.11

            Este aby som bol konkretnejsi tak : http://www.jakpodnikat.cz/identifikovana-osoba-k-dph.php text pod nadpisom „Daňové přiznání i souhrnné hlášení“ – prvy odsek

          • josem 9.10.2013 at 13.24

            Michale, podle toho odkazu to tak skutečně vypadá. To by znamenalo, že to celou dobu podávám úplně špatně :-) Od počátku vycházím z informací od pracovnic FÚ, ale netvrdím, že to jsou relevantní informace :-D Asi tam budu muset zase zajít a pobavit se s nimi o tom. Doufám, že mi pak vyúčtují penále :-)

  9. michal 10.10.2013 at 7.54 - Reply

    :) daj vediet ako si dopadol, mozno ze to spatne podavam ja :D

    • Markéta 17.10.2013 at 12.28 - Reply

      …..takže když dosáhnu na výplatu od adsense až po třech mesicich tak do počtu plneni napišu trojku, nebo jak je to myšleno?……….jinak na FÚ mi řekli, že me zaregistruji za identifikovanou osobu az jim donesu fakturu :D tak jsem zvědavá jak to celé dopadne…

      • josem 18.10.2013 at 11.47 - Reply

        Markéto, do kolonky počet plnění píšeš jedničku (do kolonky kód plnění pak píšeš vždy trojku). Jelikož Ti Google pošle jen jednu souhrnnou částku. S tou fakturou nevím. Google žádné faktury neposílá. Jen v sekci Platby – Platební historie – kliknutím na řádek Automatická platba… lze získat výpis, který je potvrzením o platbě ze strany Google. Dle nápovědy v AdSense se to dá považovat za určitou formu faktury, tak snad jim to bude na finančáku stačit :-)

  10. Game-Store.cz 3.11.2013 at 13.25 - Reply

    Jak to je s touto problematikou, když v zahraničí pouze nakupuni (platím za služby) a prodávám je v rámci čr. Zjednodušeně v ČR mám příjmy v zahraničí jen výdaje (žádené příjmy). Musím se stát identifikovanou osobou? Musím něco platit státu krom daní? Děkuji.

  11. josem 29.11.2013 at 8.33 - Reply

    Zdravím všechny, kdo se zajímají o statut identifikované osoby.
    V minulém týdnu jsem zavítal na Finanční úřad, abych prověřil, zda svá přiznání podávám správně. Šel jsem tedy za mně přidělenou pracovnici úřadu a o celé problematice jsme se spolu pobavili. Prohlédla si všechna mnou doposud dodaná daňová přiznání a přehledy a neshledala v nich žádnou chybu. Opakovaně mi tvrdila, že pokud prodávám službu do zahraničí ( v mém případě Google AdSense), musím každý měsíc podávat daňové přiznání a přehled.

    Co mě však zaujalo ze všeho nejvíce byla informace, že se dané informace, které já uvádím ve svých přiznání časem párují s přiznáním, které dodává Google. Tento proces prý u některých klientů trvá i dva roky. A až po této době budou z úřadu vědět, zda jsem částky přiznával ve správné výši nebo nikoli. Pokud by se stalo, že částky nebudou souhlasit, finanční úřad mi zpětně vyměří penále. Nemám se ale údajně bát žádný jiných postihů.

    Chtěl bych tak apelovat na všechny ty, kteří provozují AdSense a doposud nejsou identifikovanou osobou a peníze od Googlu nepřiznávají, aby s tímto stavem začali něco dělat, jelikož si výhledově koledují o malér.

  12. slapetka 2.12.2013 at 20.48 - Reply

    Dobrý den,
    přemýšlím, že bych se registroval jako identifikovaná osoba… Můj odhadovaný roční příjem z adsence je cca 10k. Tuto částku (10k) bych si jednou ročně na konci roku vybral. Jak to bude v mém případě ohledně Přiznání k dani z přidané hodnoty a Souhrnné hlášení ? Budu muset DP a SH podávat na finančák každý měsíc, i když za daný měsíc neobdržím od googlu žádné peníze? Popř. jak často budu muset podávat DP a SH? Děkuji za odpověď

    • josem 2.12.2013 at 21.11 - Reply

      Slapetko, měl byste podávat oba dokumenty jen v měsících, kdy jste obdržel platbu. Ve Vašem případě tedy pouze jednou ročně.

  13. slapetka 7.12.2013 at 12.00 - Reply

    A jak je to s fakturou? Od googlu žádná faktura není. Mám vystavit fakturu?
    Jak to děláte Vy?
    Děkuji

    • josem 7.12.2013 at 12.23 - Reply

      Faktury nevystavujete. Pokud ale chcete doklady, jděte do sekce v AdSense – Platby – Platební historie. A tam rozkliknutím požadované položky zobrazíte Potvrzení o platbě, kterou Vám Google poslal.

      • mp 19.1.2014 at 18.38 - Reply

        —A jak je to s fakturou? Od googlu žádná faktura není. Mám vystavit fakturu? Jak to děláte Vy? Děkuji—

        —Faktury nevystavujete. Pokud ale chcete doklady, jděte do sekce v AdSense – Platby – Platební historie. A tam rozkliknutím požadované položky zobrazíte Potvrzení o platbě, kterou Vám Google poslal.—

        Proc tu rikate lzi? Fakturu pro Google Ireland musi vystavit a ne ze ne. On se neptal na to, jestli Google Ireland vystavuje faktury, ale jestli slapetka ji ma vystavit.

        • josem 19.1.2014 at 21.05 - Reply

          Marku, nešířil jsem lži úmyslně, ale pouze svojí nevědomostí ;-)
          Dle tohoto vlákna: Webtrh se musí faktura vystavit, ale Googlu už se neposílá…

  14. slapetka 7.12.2013 at 13.07 - Reply

    JJ, děkuji za Vaše odpovědi.
    Někde na webtrhu jsem narazil, že jako IO musím
    a) Každý měsíc do 20. dne musíte podat daňové přiznání k DPH (jako identifikovaná osoba) – nezáleží na pohybu peněz ani zda jste adsense daný měsíc zrovna měli nasazen

    b) Každý měsíc do 20. dne musíte také podat souhrnné hlášení k DPH – pouze za měsíce, kdy jste měli nasazen adsense (na fyzickém pohybu peněz opět nezáleží)

    Takže každý měsíc musím podat DP a SH, v kterém uvedu, kolik jsem za daný měsíc vydělal v adsense i když budu mít pozastavné platby a v za daný měsíc mi žádné peníze nepřijdou..

    Je to tak?

    • josem 7.12.2013 at 13.22 - Reply

      Ano, je to přesně tak, jak píšete :-)

      • Mat 15.12.2013 at 9.06 - Reply

        Zdravím Josefe a děkuji za přínosný článek. Podobně jako Slapetka jsem zmatený z posledních Vašich odpovědí. Mé měsíční příjmy nedosahují minimální výplatní částky 2000 Kč a nevím, jak s takovým měsícem naložit. Protože jde o měsíční plátcovství, domnívám se, že bych měl podat souhrnné hlášení a přiznání k DPH za každý měsíc na částku, která mi byla Googlem přiznána (ale z důvodu nedosažení limitu zatím nevyplacena) a na tuto částku také vystavím daňový doklad. Pokud mi Google přizná za prosinec 2013 1000 Kč a za leden 2014 také 1000 Kč a platba (2000 Kč) bude realizována v únoru 2014, celkovou částku (2000 Kč) zahrnu do přiznání (daň z příjmu) za rok 2014, ovšem přiznání k DPH musím podat za prosinec 2013 (1000 Kč) a také za leden 2014 (1000 Kč). V tomto duchu o tom také píše mj. Yardos na webtrhu. Na jednu platbu tak budu mít dva (i více) daňových dokladů, ale myslím si, že by to při následném párování finančním úřadem neměl být problém, protože i Google by měl vykazovat „odhadované příjmy“ ve správném zdaňovacím období (měsíci). Jaký na toto máte názor? Děkuji.

        • josem 4.1.2014 at 9.55 - Reply

          Mate, mně bylo na FÚ vysvětleno, že mám přehled podávat jen v měsíci, kdy skutečně platbu obdržím. Ve Vašem modelovém případě tedy až v březnu, kde budete vykazovat příjmy za únor. Ale již několikrát jsem se setkal s tím, že pracovnice na finančáku nejsou příliš v této problematice kované. Být Vámi, radši bych se zeptal na příslušném úřadě, kam spadáte Vy, co si o tom myslí oni.

        • AleTic 20.2.2014 at 19.41 - Reply

          S tím „podat souhrnné hlášení a přiznání k DPH za každý měsíc na částku, která mi byla Googlem přiznána“ se mě to jeví jako hlásit něco, co mám jen slíbeno. Taky už se stalo, že po X měsících Google zjistil porušení zásad a účet dotyčnému zařízl. To by mě pak zajímalo to řešení na FÚ: „Hele já vám posílám půl roku SH s nějakejma částkama a voni mě nakonec nepošlou nic, tak mě to zase smažte“.
          Takže do SH uvádět opravdu až jen ty peníze, které přišly a ne co někdo slíbil. Nehledě na to, že do SH se to píše v Kč a Google jede v EUR a částka je pak podle kurzu taky v Kč.

          • Tom 5.2.2016 at 18.03

            Na přiznání se vždy píše jen částka, kterou opravdu dostanete na účet. Cokoli jiného nemůže finanční úřad ověřit.

          • Josef Kroupa 8.2.2016 at 12.42

            Však ano, ale pokud mi v daném měsíci nic nepřišlo, požadují po mně vyplnění přiznání s nulovou částkou :D

  15. slapetka 7.12.2013 at 19.27 - Reply

    Dobrý den,
    bohužel se Vaše poslední odpověď rozchází z odpovědí:

    Slapetko, měl byste podávat oba dokumenty jen v měsících, kdy jste obdržel platbu. Ve Vašem případě tedy pouze jednou ročně.

    Nevím, jakou odpověď mám brát za správnou?

  16. Veronika W. 19.1.2014 at 0.02 - Reply

    Dobrý den,
    potřebovala bych radu ohledně IO.
    V brzku bych ráda otevřela internetový obchod, opravdu drobné podnikání, veškeré náležitosti mám tak nějak nastudované, ale v jedné věci nemám úplně jasno.
    Valnou většinu zboží bych určitě dovážela ze zboží mimo EU (především Asie a USA pomocí eBaye apod.), zde ale narážím na nejasnost ohledně plátcovství DPH – stávám se tedy díky tomuto nákupu zboží ze zahraničí IO? Vím že v rámci nákupů z EU cena nesmí přesáhnout 326 000 Kč, ale jak je to se zeměmi mimoevropskými? Stejný dotaz tu už padnul od Game-store.cz, ale odpověď tam není. :) Šlo by o nákup zboží ze zahraničí a prodej pouze na českém trhu.
    Děkuju za Vaši odpověď

  17. Viktor Hanáček 3.3.2014 at 6.57 - Reply

    Ahoj, zdá se mi, že jsi napsal dvě věci špatně. I tady v komentářích se to rozebírá, tak než o tom napíšu článek na blog (viz. odkaz ve jméně), napíšu to i sem:

    Pokud děláte jen AdSense, nemusíte podávat přiznání k DPH — bylo by nulové a nulové se nepodává.

    Souhrné hlášení musíte podat KAŽDÝ MĚSÍC, kdy vám Google na váš účet přizná peníze. Klidně je u Googlu mějte i deset let, ale Google vám je přiznal (každý 2. den v měsíci) a vy je musíte přiznat svému úřadu. Aneb hlášení podáváme každý měsíc, kdy poskytneme službu. Zákon nezajímá pohyb peněz ale poskytnutí služby.

    Pokud si je někdo jistý, že to píšu špatně, nechť mě opraví.

    • ALETIC 3.3.2014 at 7.13 - Reply

      Nesouhlasím, viz můj koment <a href="/stali-jste-se-identifikovanou-osobou-pak-vas-ceka-same-papirovani#comment-1455"*výše

    • ALETIC 3.3.2014 at 7.14 - Reply

      Nesouhlasím, viz můj koment výše.

      • Viktor Hanáček 3.3.2014 at 7.18 - Reply

        Nesouhlasit samozřejmě můžete, nicméně dle mě je to jediná legální cesta. Pokud se vám nelíbí, že vás může Google kdykoliv odříznout, nevyužívejte jejich služeb. Bohužel každý z nás je v tomto riziku a že se nám to nelíbí je věc, která zákon taky nezajímá.

        Mimochodem dle mého názoru je každá přiznaná částka právně vymahatelná, ale to už je zase jiná pohádka.

  18. ba 11.3.2014 at 11.32 - Reply

    Dobrý den,
    stal jsem se identifikovanou osobou. Nyní vyplňuju první souhrnné hlášení a daňové přiznání. Jediné, co mi není jasné, v jakém kurzu mám převést euro na korunu, tak aby to sedělo s pozdější platbou? Jak to děláte Vy? Děkuji

    • josem 11.3.2014 at 13.30 - Reply

      Dobrý den, já pokud potřebuji převádět EUR na Kč, vycházím z denního kurzu vypisovaného ČNB (viz: http://www.cnb.cz/cs/financni_trhy/devizovy_trh/kurzy_devizoveho_trhu/denni_kurz.jsp). POkud potřebujete kurz k určitého datu zpětně, stačí si požadovaný den vybrat v kalendáři a kurzy se Vám zobrazí.
      Pokud se však jedná o peníze, které mi již fyzicky přišly, zadávám do souhrnného hlášení i daňového přiznání částku, která mi dorazila na účet-

  19. Eliška P. 4.10.2014 at 19.25 - Reply

    Dobry den, predne bych chtela podekovat za velmi srozumitelny clanek. Chtela jsem se zeptat, jak to mam udelat s tim kdyz material v mem pripade koralky, nakupuju na ebay. Vetsinou mi to posilaji z asie. Dic ani ico jsem neuvedla. Musim se take registrovat? V cele teto problematice se velmi ztracim…

  20. Jan 16.2.2015 at 22.49 - Reply

    Děkuji za článek.

    Jakým způsobem řešit identifikovanou osobu v evidenci?

    Momentálně využívám iDoklad, který bohužel neumožňuje si vést výdaje. Jsem IO kvůli přijímání služeb ze zahraničí a budu řešit i poskytování služeb.

    Bude mi stačit nějaká tabulka v excelu jen pro tyto zahraniční případy u kterých musím řešit přiznání k DPH?

    Jak to řešíš?

    • josem 18.2.2015 at 20.50 - Reply

      Honzo, asi si sedím na vedení. Ale máš prosím na mysli tím, jak řeším identifikovanou osobu v evidenci?

      • Jan 20.2.2015 at 19.36 - Reply

        jj, přesně :)

  21. Aneta 19.2.2015 at 14.13 - Reply

    Ahoj, už nějaký čas bloudím po internetu a hledám někoho, kdo podniká přes ebay a poradil by mi s mým problémem. Zatím mi nebyl nikdo schopný poradit na finančáku, ani kdekoli jinde. Mohla bys mi prosím napsat email nebo nějaký kontakt a zodpovědět mi pár otázek? Byla bych ti moc vděčná…
    Díky,
    Aneta

  22. Disk 9.3.2015 at 22.09 - Reply

    Dobrý den všem :)

    Mám celkem zmatený dotaz:

    Indetifikovaná osoba – je povinnost pro všechny, co udělají nějaký zisk – příjem z nějaké služby něbo prodeje něčeho do zahraničí…? Na účet přijde platba ze zahraničí(Google, prodám doménu do USA, apod.)..?

    Po tuhle část to snad chápu dobře, ale není mi jasné:

    Indentifikovaná osoba je status úplně nezávisle na tom, jestli má daná osoba živnosťák či nemá? Nebo je status Identifikovaná osoba jakési rozšíření živnosťáku…?

    Musím vlastnit živnosťák, když mám několik internetových doménových jmen, které následně prodám do zahraničí(někdy), nevím kdy, a poté se musím ještě stát Indetifikovanou osobou???

    Nebo jak to teda je?? Identifikovaná osoba musí mít živnosťák??

    Mám několik doménových jmen, které sice nabízím na zahraničním trhu s domény, ale nikdy nevím, jestli něco prodám za měsíc, za rok, jestli vůbec někdy. Prostě to mám jako koníček, vlastním X domén, žádný příjem mi z toho nepramení, jen čekám, jestli se něco někdy prodá.

    Musím mít z tohoto důvodu živnosťák a následně jakmile se něco prodá a přijmu platbu ze zahraničí tak ještě registraci IO, nebo až někdy něco prodám, bude mi pouze stačit IO a přiznat příjem ze zahraničí??? A živnosťák nemusím mít?

    Může mi prosím někdo v tomhle poradit, protože jsem totálně zmatený z těch všech informací na netu, kde se vlastně ve finále ani nedozvím, co mám dělat, co musím či nemusím.

    Předem děkuji všem za jakoukoliv radu či postřehy…

    • Josef Kroupa 17.3.2015 at 12.18 - Reply

      Disku, pro obchodování se zahraničím musíte být zaregistrován na živnostenském úřadě (musíte mít živnostenské oprávnění), a musíte být zároveň identifikovanou osobou. V měsíci, kdy budete do zahraničí fakturovat, budete podávat daňové přiznání a také souhrnné hlášení.

      Je ale možné, že určité částky ŽL nezbytně nutný není. Zkuste se pozeptat na sévm živnostenském úřadě. Měli by Vám (i když bych na to moc nespoléhal) správně poradit.

    • AleTic 17.3.2015 at 13.07 - Reply

      Podnikání je „soustavná činnost za účelem dosažení zisku“, otázkou je jestli tvoje domény koupí někdo na Aukru, eBay apod. jen tak „na hubu“ nebo na to bude chtít doklad. Když s dokladem, tak už potřebuješ živnosťák (má to výhodu – můžeš do Makra :) ). A když už budeš legálně kšeftovat s cizinou, tak ident. osoba ano – rozdíl už pak je jen v „písmenkách“, protože prodat – koupit zboží, poskytnout službu kdy příjemcem někdo je/není plátcem v EU je rozdíl. Pak už to taky může smrdět zavedením MOSS (jednotné inkasní místo), což už je zase něco (trochu) jiného, ale celkově shrnuto: buď účetní, nebo ještě hodně googlit a číst. Dělám to taky tak…

  23. kastaně 12.4.2015 at 20.40 - Reply

    Lidi Vy jste paranodiní :))

  24. Alfons 1.7.2015 at 23.09 - Reply

    Ahoj Pepo, díky za přínosný článek a i já přispěji svou troškou do mlýna:)

    Tento týden jsem zašel na finanční úřad v našem třiceti tisícovém městě a požádal o zřízení identifikované osoby. Paní si se mnou také moc nevěděla rady, všechno hledala v daňových zákonech a musel jsem jí pracně vysvětlovat, cože je ta internetová reklama a jak to všechno vlastně funguje, ale nakonec jsme to dali dohromady… :-) Prý se s tím ještě moc nesetkala. Tak teď už jen vyplnit a odeslat první přiznání k dani z přidané hodnoty a souhrnné hlášení a modlit se, že všechno bude, tak jak má:)

    V diskuzi zmiňuješ: „Co mě však zaujalo ze všeho nejvíce byla informace, že se dané informace, které já uvádím ve svých přiznání časem párují s přiznáním, které dodává Google. Tento proces prý u některých klientů trvá i dva roky.“

    Co vše Google, případně ostatní zahraniční společnosti, poskytují FÚ? Měl jsi s tím do této doby nějaký problém nebo je vše ok?

    • Josef Kroupa 14.7.2015 at 11.32 - Reply

      Ahoj Alfonsi,
      zatím nemám zpětnou vazbu, že by přiznání s Googlem párovali a narazili na nějaké nesrovnalosti. Každopádně ale vím, že pracovnice FÚ, které mě má přiděleného moje podávaná přiznání kontroluje, protože jednou přišla na nějakou minelu z mojí strany a volala mi, aby zjistila, kde se stala chyba :D.

      Osobně jsem po podání cca 3 přiznání zašel za „svojí“ pracovnicí a ptal jsem se jí, zda vše podávám řádně a bez chyb. Je to sice trošku na hlavu, ale stále lepší, než aby mi po pár letech vyměřili zpětně nějaké penále :D

  25. honza 16.12.2015 at 11.04 - Reply

    ahoj vsem dekuji za vecny clánek. neprisel jsem na to, kde si mohu v posledni fázi vytisknout souhrn nebo daňové přiznání.. paní z fin. účadu tvrdí, že jeto nějaké dokument černý na bílém.. prosím pora´dte

    • Josef Kroupa 19.1.2016 at 9.09 - Reply

      Ahoj Honzo,
      po odeslání skutečně můžeš stáhnout potvrzení ve formátu pdf. To pak musíš vytisknout a podepsané odnést na finanční úřad (pokud tedy nepodepisuješ pomocí elektronického podpisu) :-).

      Jmenuje se to nějak „uložení písemnosti“ – je to takové šedivé tlačítko vlevo dole.

  26. Patrik 11.2.2016 at 8.17 - Reply

    Mixujete tady dvě věci, pokud nejste platce DPH tedy fyzická osoba a poskytnete službu do jiného státu neosvobozeného od DPH napriklad fakturace slovenské firmě za poskytnuté služby musite se stát jen identifikovanou osobou a každý měsíc pokud fakturujete tak do 25 ho dalsiho mesice podate jen elektronicky souhrnne hlaseni a ne priznani k dph nebo nejse platce. Pisete ze musite podavat oboje, neni pravda.

    • Josef Kroupa 28.6.2016 at 13.38 - Reply

      Patriku,
      vidíš, u nás na finančáku chtějí, abych posílal oba dokumenty. Takže, než se s nimi hádat, posílám obojí :).
      P.

  27. Honza 29.4.2016 at 10.02 - Reply

    Ahoj Josefe,

    prosímtě a musíš tedy platit DPH anebo ne? Z článku ani diskuse jsem to nepochopil. Prostě se podá souhrnné hlášení a přiznání k dani a to je celé?

    Začal jsem překládat na volné noze pro Booking.com a teď řeším, jak to vlastně je. Nejdřív jsem si zařídil živnosťák a pak zjistil, že se musím registrovat jako identifikovaná osoba. Oni mají sídlo v Holandsku a jednou měsíčně mi pošlou peníze na účet a vyúčtování mailem. V tom vyúčtování je pod položkou VAT uvedeno 0 EUR. Znamená to, že ho musím platit já?

    • Josef Kroupa 29.4.2016 at 15.14 - Reply

      Ahoj Honzo,
      žádné DPH z přijatých peněz neplatíš. Ta pravidelně podávána přiznání slouží jen pro evidenci finančáku. V účetnictví by sis ale měl vést vydané faktury směrem k bookingu a to podle částek, které Ti měsíčně pošlou. Peníze přijaté z EU Ti tak navýší celkový daňový základ celého Tvého podnikání za celý rok. A tyto peníze zdaníš na konci roku společně s příjmy českými a odvedeš z nich tak i zdravotní a sociální pojištění.

  28. Honza 29.4.2016 at 15.19 - Reply

    Děkuju za odpověď. Jestli to tak fakt je tak jsi mě uklidnil. Už jsem mluvil asi s 8 pracovníky z různých finančáků a živnostenských úřadů a nikdo mi nebyl schopný podat jasnou odpověď anebo na mě neměl čas.

  29. Karel 5.5.2016 at 6.23 - Reply

    Jen připomínka: v článku je několikrát zaměněn termín identifikovaná osoba za termín osoba identifikovaná k dani. A to není totéž. Osoba identifikovaná k dani je něco jiného než o identifikovaná osoba, o které je článek.

    • Josef Kroupa 28.6.2016 at 13.34 - Reply

      Karle,
      díky za připomínku, terminologii jsem sjednotil :)
      P.

  30. Radka 21.6.2016 at 10.44 - Reply

    Ahoj,
    prosím radu. Díky tomuto článku jsem se dozvěděla, že se mám stát identifikovanou osobou. Volala jsem na FÚ, tam mi řekli, co mám vyplnit. Po 14 dnech mi přišel doklad o tom, že jsem ident. osoba.
    Problém ale nastává při vyplňování v daňovém portálu – co a kde mám vyplnit? Taky máte používat to jejich EPO z ministerstva financí? Taky Vám hlásí prohlížeč, že nedoporučuje navštívit stránky daňového portálu? A hlavně, splňuje Váš počítač ty všechny požadavky? Mi se zobrazují jen žluté a červené puntíky. Ach jo…

    • Josef Kroupa 28.6.2016 at 10.37 - Reply

      Ahoj Radko,
      sám jsem měl s prohlížečem také problém. Jediný, kde se mi to nakonec povedlo rozchodit je Internet Explorer – vyzkoušej jej.
      P.

  31. Petr 12.8.2016 at 9.17 - Reply

    Dobrý den,
    chci na svém webu nabízet prodej jízdenek na vlaky a busy od společností ze Singapuru a Thajska (jako affil partner). Na mém webu mám umístěné affiliate odkazy na tyto společnosti (ted neaktivní, protože řeším tuto identifikaci). Nejsem plátce DPH a s firmami mám uzavřenou jen Smlouvu o zprostředkování prodeje a vyplacení malé provize v řádech několika desítek korun z jízdenky. Není to pro mě hlavní výdělečná činnost a celkové příjmy byly jen v řádu několika stovek korun měsíčně, tedy taková bokovka. Musím něco řešit? Musím se stát osobou identifik. k DPH? Budu muset každý měsíc podávat ty 2 dokumenty o kterých tu píšete, co když třeba dostanu vyplaceno jen 1x za 6 měsíců?

    Na Jakpodnikat jsem četl že pokud je to země mimo kontinent EU nemusím se přihlašovat, je to pravda? Viz.zde: http://diskuse2.jakpodnikat.cz/viewtopic.php?id=13576

    Jak je možné že někteří affil partneři např. Invia a další nevyžadují faktury? Trochu mě děsí že budu muset každý měsíc vyplnovat něco pro živnost.úřad…

    Děkuji moc za pomoc a za tento článek.
    Petr

    • Josef Kroupa 5.9.2016 at 11.18 - Reply

      Ahoj Petře, sám bohužel vlastní zkušenost s podnikáním mimo EU nemám. Věřím ale, že nějaké přiznání budeš muset měsíčně podávat. Být na Tvém místě, došel bych si na příslušný finanční úřad. V tomto případě tam budou mít jistě lepší informace než v případě identifikovaných osob, kde stále dosti tápou :D

      • Petr 30.9.2016 at 17.56 - Reply

        Tak na úřadě jsem byl, ale koukali tam na mě jak na blázna co to vlastně po nich chci (asi jsem to špatně vysvětlil). Ve 2 kancelářích se přehrabovali v zákoníku, ale ve výsledku mi vlastně neporadili. Asi jsem tam byl 1. který chce dělat něco mimo EU. Ale určitou snahu vynaložili, i když výsledek nulový. Odkázali mě pro jistotu k daňovému poradci :-)

        • Josef Kroupa 30.9.2016 at 19.49 - Reply

          Petře,
          vidíš, jeden by řekl, že po třech letech už to budou mít na úřadech zvládnuté :). Já si nakonec taky radši vše zjišťoval u daňových poradců, i když ani oni mě příliš nepřesvědčili o tom, že o dané problematice vědí vše potřebné :).

  32. Petr 30.9.2016 at 17.56 - Reply

    Tak na úřadě jsem byl, ale koukali tam na mě jak na blázna co to vlastně po nich chci (asi jsem to špatně vysvětlil). Ve 2 kancelářích se přehrabovali v zákoníku, ale ve výsledku mi vlastně neporadili. Asi jsem tam byl 1. který chce dělat něco mimo EU. Ale určitou snahu vynaložili, i když výsledek nulový. Odkázali mě pro jistotu k daňovému poradci :-)

  33. Dominik 9.3.2017 at 13.41 - Reply

    Zdravim,
    jako prvne chci podekovat za clanek a i diskuzi k nemu.. :)

    Potreboval bych poradit – uz nejakou dobu vyuzivam AdMob (rekl bych obdobu AdSense pro Android), na uctu uz mi taky pribylo par drobnych, ale poslani castky odkladam, jelikoz nemam zadnou zivnost, tudiz sice penize na Google uctu mam, ale zatim jsem neprijal zadnou platbu.. Zaroven chci zacit s prodejem aplikaci pres Google Play a na to pocitam uz potrebuji zivnost (stejne tak i na penize z reklamy). Jsem k tomu zamestnan na hlavni pracovni pomer u IT firmy.

    Otazky tedy zni – co vsechno si v me situaci musim zaridit a co vsechno za povinnosti mi s tim pribude? Socialni, zdravotni, DPH, dane z prijmu, odvody atd. :) Mam se stat OSVC, identifikovanou osobou nebo podnikatelem? Mam byt platcem DPH nebo nemusim? Vim ze existuji nejake limity. Berte to tak, ze nevim vubec nic a mozna i moje uvahy nejsou spravne a potreboval bych pro me nejvyhodnejsi reseni situace – tedy byt zamestnan na hlavni pr. pomer a zaroven mit prodej aplikaci jako privydelek a to vse legalne.. Jeste mam domluvenou schuzku s firemni ucetni, takze mi taky asi rekne sve :)

    Jedine co vim je, ze v urcitych zemich odvadi Google DPH sam, viz dokument https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/138000?hl=cs .. Tudiz bych omezil prodej aplikace jen na tyto zeme, abych nemusel DPH resit..

    Dekuji za kazdou odpoved a pomoc..

    • Josef Kroupa 16.3.2017 at 9.52 - Reply

      Dominiku,
      s AdMob zkušenost nemám, ale jak píšete, je to analogie k AdSense a dalším zahraničním službám.

      Když se stanete OSVČ, jste zároveň podnikatelem. Vaše volba je tak jen o tom, zda se stát OSVČ nebo právnickou osobou (např. s.r.o.). Na to se poraďte s účetním. Nevím, jaké máte příjmy (limit pro OSVČ je 1.000.000 Kč/rok) a tedy nedokáži která forma podnikání se pro Vaše účely více hodí.

      Já jsem osobně OSVČ, neplátce a proto jsem se musel stát identifikovanou osobou. Pokud si založíte například s.r.o. a ta bude plátcem DPH, nemusíte identifikovanou osobu vůbec řešit.

      Poslední, co zmiňujete je režim přenesené daňové povinnosti. DPH je povinen dopočítat a odvést Google, vy ale v ČR stejně musíte podat souhrnné hlášení (a nic z přijatých peněz neodvádíte).

  34. Adriana 6.5.2017 at 14.15 - Reply

    ahoj :-) Nejprve děkuji za článek, jelikož ani osoby, které by měly být informované, nic moc nevědí. Moc prosím o radu,při poskytování služeb do zahraničí, některé společnosti jsou reg.v EU, některé mimo EU (Jižní Amerika ..), ty v EU jsou povinny odvádět DPH, ty mimo EU nikoli (žádné DIČ nemají) se neplatí DPH ? V souhrnném hlášení se uvádí i ty mimo EU bez DIČa? děkuji, Adriana

    • Josef Kroupa 16.5.2017 at 8.08 - Reply

      Ahoj Adriano,
      na to bohužel nedokážu odpovědět. Zkus se raději zeptat na finančnáku, tam by Ti měli poradit.
      P.

      • AdriaNA 28.6.2017 at 2.38 - Reply

        oni na mě právě koukají, jak když jsem přiletěla z kosmu :D Ale k nějakým info už jsem se dostala :) Měla bych ještě jeden dotaz, ve formuláři k registraci jako IO se píše toto: Částka obratu za nejbližších 12 předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců(?) – psal jsi tam něco ? Respektive týká se to jen lidí, kteří podnikali i před IO zřejmě, že ? Pokud byl někdo zaměstnancem, tak na něj se to zřejmě nevztahuje, nebo? díky, i Lukášovi :)

        • Josef Kroupa 28.6.2017 at 17.14 - Reply

          Adriano,
          tak jsem v klidu, že to je na všech FÚ stejné :D. Jelikož já podnikal již dávno před zřízení IO, do Tebou zmiňované kolonky jsem skutečně psal obrat za posledních 12 kalendářních měsíců. Dokonce po mě chtěli i tržby za poslední 3 roky a to vypsané v Excelu (píšu o tom zde) – ale to považuju za úlet a výmysl :).
          Přeji, ať se Ti to podaří zvládnout :)

    • Lukáš 25.5.2017 at 10.48 - Reply

      Nejdříve díky za článek :) prakticky každý měsíc se k němu vracím, abych se ujistil, že dělám vše správně.

      Zrovna něco podobného řeším, ale prosím je to bez záruky a raději si informaci ověřte u účetní/finančního úřadu. Při platbě mimo EU do třetích zemí se souhrnné hlášení nepodává. Podává se však přiznání k dani a namísto řádku 21 se částka vyplňuje do řádku 26.

  35. Olga 27.5.2017 at 8.24 - Reply

    Dobrý den,
    děkuji pěkne za članek.
    jsem už půlroku na Etsy, prodávam koralky, a mě koncem měsice posylají fakturu.. Před měsicem jsem udelala ŽL, a ted, jak jsem pochopila, musím stat IO(ident.osobou) kvuli platbam za využivani služeb Etsy. Za ten měsic, co oficialne podnikam, esche stihnu se přihlasit.. a co s tim pulrokem? Datum registrace, a mnozstvi prodaneho zboži viditelny pro každeho.. Myslite, že FU přijde na moje historie? nebo im jedno, hlavne, už platim? no, a vše, koho ja znam s Etsy, vubec ten problem ne reši, protože odvodí daně paušalem, a tim padem faktury s Etsy nikdo nevídi. Tak jsem zmatana, nenadelám li sobe vic problem tím, že budu snažit se dodržovat zakony, v kterych i sam FU neorientue se

    • Josef Kroupa 9.6.2017 at 12.38 - Reply

      Dobrý den,
      sám znám mnoho lidí, co používají například AdSense a také nic nepřiznávají. Osobně bych se toho bál a raději bych se registroval jako IO…

      Jako identifikovaná osoba se můžete přihlásit zpětně, tudíž věřím, že se Vám tam ten půlrok zpětně vleze :).

  36. Robot 25.10.2017 at 20.53 - Reply

    Zdravím

    Když nepodnikám , ale jsem uveden jako identifikovaná osoba k DPH, jaké hlašení mám podávat, jen k DPH?

  37. Míša 17.2.2018 at 22.58 - Reply

    ahoj Pepo:)
    Děkuji za článek:) Měla bych jeden dotaz, v přiznání k DPH je kolonka hlavní ekonomická činnost ( vyberte z číselníku), mohu vědět, mezi kterou činnost jsi práci s googlem zařadil? Já poskytuji elektronické služby do zahraničí, ale nic podobného se tam nenachází a nevěděl bys ještě, prosím, na která řádek se píší příjmy z nečlenských států? Děkuji moc, Míša

    • Josef Kroupa 10.3.2018 at 16.23 - Reply

      Ahoj Míšo,
      jako ekonomickou činnost mám v přiznání vyplněnou „Reklamní činnost“.

  38. Tomáš 28.2.2018 at 9.47 - Reply

    Ahojte. Řeším podobné situace jako vy. OSVČ vedlejší, jsem IO (zde bych upozornil, že Vás zaregistrují až na základě nějakého dokladu), neplátce DPH. Stále mi není jasné:
    1. Pokud příjmu platbu ze zahraničí, podávám přiznání k DPH, kde vyplňuji pouze přeshraniční plnění + souhrnné hlášení. Pokud mi daný měsíc nedojde žádná platba, musím tyto dokumenty i tak posílat?
    2. Uvádí se příjmy do kontrolního hlášení?
    3. Vystavujete faktury? Google totiž posílá peníze a žádné faktury nevyžaduje. Pokud posíláte, uvádíte tam své DIČ?

    • Josef Kroupa 10.3.2018 at 15.41 - Reply

      Tomáši,
      podívejte se prosím na tento článek, kde mám část věnovanou nulovému souhrnnému hlášení (to neposíláte). Faktury vystavuji ve svém účetním softwaru, abych měl evidenci, ty ale nikam neposílám.

  39. Radek 8.4.2018 at 12.51 - Reply

    Ahoj,
    přešel jsem na YouTube ke zpeněžnění u Adsense. Ještě mi není 18 let, takže si nemůžu vyřídit IO. Chci se zeptat, když si budu peníze nechávat jenom na Adsense a nebudu je vybírat, tak zatím nepotřebuji IO? Po dosažení 18 let bych si pak IO vyřídil a peníze začal měsíčně vybírat. Nebudou s tím nějaké problémy, že IO nemám od založení Adsense? Někde jsem četl, že pokud nebudu příjmat platby na účet, tak zatím IO nepotřebuji.
    Díky moc za odpověď :)

    • Josef Kroupa 2.9.2018 at 10.44 - Reply

      Ahoj Radku,
      je to tak, jak píšeš, sám jsem to takto taky měl :). Dokud nepřijmeš platbu, seš v pohodě :).

  40. Zuzana 18.6.2018 at 15.33 - Reply

    Přestože je článek již několik let starý, stále je téměř jediný svého druhu – moc za něj děkuji.

    Kompletně jsem pročetla diskuzi a stále mám pár otázek, na které jsem tu nenarazila a byla bych neskutečně vděčná, kdyby někdo znal odpověď (na finančním úřadě slečny bohužel netuší, překvapivě :)).

    Momentálně poskytuji konzultační služby do zahraničí (Švédsko, tedy EU) na český živnostenský list.

    Chápu tedy správně, že musím měsíčně zasílat souhrnné hlášení, případně přiznání k DPH. Toto jsou jediné povinnosti navíc? Tedy jinak se na identifikovanou osobu vztahují stejná pravidla jako na zbytek živnostníků? Mám na mysli daň z příjmu – mohu uplatnint paušální zdanění daně z příjmu?

    Předem moc děkuji za odpověď a přeji hezký den!

    • Josef Kroupa 2.9.2018 at 10.33 - Reply

      Zuzano,
      ano, musíš měsíčně opsílat souhrnné hlášení a přiznání k DPH, nic jiného není třeba.

      A ano, následně uplatňuješ zdanění příjmu paušálem.

Leave A Comment